PdF:SC4BK_UPS Úvod do psychologie 1 - Informace o předmětu
SC4BK_UPS Úvod do psychologie 1
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 23. 9. 13:00–15:35 učebna 30, Pá 10. 11. 15:45–19:15 učebna 30, Pá 8. 12. 15:45–19:15 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz má studentovi zprostředkovat orientaci v základních psychologických pojmech, teoriích a významných postavách.
- Osnova
- 1) Úvod do psychologie
- pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, pedagogická psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, filozofie; psychologie jako pomáhající profese, syndrom vyhoření a jeho prevence
- 2) Základní psychologické směry a jejich historický vývoj
- pojmy: asocianizmus, asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, blízkosti, kontrastu, ...); gestaltizmus (tvarová psychologie), gestalt zákony – figura/pozadí, pregnantosti (dobrého tvaru: uzavřenosti, blízkosti, podobnosti, ...); behaviorizmus, paradigma S-R; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému
- osobnosti: D. Hume, J.S.Mill, K. Koffka, M. Wertheimer, W. Köhler, J.B. Watson, E.C. Tolman
- 3) Vnímání
- pojmy: vnímání, čití, sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra; iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test; nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv), pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání velikosti; nápovědi zrakového vnímání binokulární, stereoskopické vidění, binokulární paralaxa; nevědomé vnímání (Helmholtz); okohybné svaly, sakadické pohyby; tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy teorie: konstruktivistické výklady vnímání, přímé výklady jednání, ekologická teorie J. Gibsona
- osobnosti: H. von Helmhotlz, H. Rorschach, J. Gibson
- 4) Paměť
- pojmy: explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá paměť; pracovní paměť, fonologický okruh, vizuálně prostorový náčrtník, centrální vykonavatel; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení: kontext, emoce, opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; paměť a představivost, eidetická vloha, mnemotechnika; vybavování autobiografických událostí; křivka zapomínání (Ebbinghaus); druhy učení: senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting), primární a sekundární podmiňování, klasické a operantní podmiňování; reflexologie; pojmové učení; sociální učení
- autoři: H. Ebbinghaus, I.P. Pavlov, B. Skinner, A. Bandura, G.A. Miller
- 5) Mentální reprezentace
- pojmy: reprezentace mentální, vnější, analogová, propoziční; mentální schéma, mentální pojem, princip úspornosti vs. informativnosti; atribut; prototyp
- osobnosti: E. Roschová
- 6) Myšlení
- pojmy: indukce, dedukce, heuristika, vhled; pravidlo poměrného základu a jeho porušení; asimilace, akomodace, schéma, stálost objektu, reverzibilita; myšlení a morálka – autonomní a heteronomní morálka, Kohlbergova stádia vývoje morálního usuzování;
- teorie: Piagetova teorie vývoje myšlení, konstruktivistický přístup v pedagogice
- autoři: J. Piaget, A. Tversky, D. Kahneman, L. Kohlberg
- 7) Inteligence
- pojmy: inteligence jako kognitivní proměnná, sociální inteligence, emoční inteligence, inteligence jako reálná vlastnost, operacionalistický pohled na inteligenci; g-faktor, fluidní a krystalická inteligence, verbální a neverbální inteligence, inteligence a kultura, testování inteligence, kulturně férové testy inteligence
- autoři: C. Spearman, R.B. Cattel
- 8) Pozornost
- pojmy: pozornost aktivní a pasivní, zaměřená a rozdělená; fénomén/problém koktejlové párty
- teorie: Broadbentova teorie filtru
- 9) Myšlení a řeč
- pojmy: syntax, hloubkové syntaktické struktury, generativita (Chomsky), sémantika, metafora (Lakoff); foném, morfém, propozice; amodálnost propoziční reprezentace; lexikon; Wernickova afázie, Brocova afázie; sakády a fixace při čtení písma; analytická a syntetická metoda při učení čtení/psaní; jazyk jako socio-kulturní fenomén, vnitřní řeč, simultánnost myšlení, sukcesivnost řeči; lingvistický relativizmus
- teorie: teorie hloubkových syntaktických struktur (Chomsky); významy jako metafory tělesné zkušenosti (Lakoff); teorie vztahu myšlení a řeči (Vygotskij); Sapir-Whorfova teorie
- autoři: N. Chomsky, G. Lakoff, L. Vygotskij
- 10) Emoce pojmy: specifika emocí – aspekt hodnocení, orientování, tělesné zakotvení; emoce jako následek tělesných/fyziologických reakcí; emoce jako následek kognitivního hodnocení (např. myšlení u deprese); evolucionistický přístup ke zkoumání emocí, emoce a výrazy tváře; alexytimie
- teorie: James-Langova teorie emocí; teorie W. Cannona; teorie R. Plutchika
- 11) Tvořivost
- pojmy: konvergentní a divergentní myšlení, role představivosti v tvořivém procesu
- 12) Kognice-osobnost
- pojmy: kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (H. Witkin)
- 13)
- Motivace
- pojmy: motiv, incentiva; motivace podle hlavních psychologických směrů: behaviorizmus, kognitivní psychologie, psychoanalýza, humanistická psychologie; deficitní potřeby a metapotřeby; hledání smyslu jako motivace
- osobnosti: A. Maslow, V.E. Frankl
- Literatura
- povinná literatura
- EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
- SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
- ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
- doporučená literatura
- GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Translated by Irena Strossová. 1. čes. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 246 s. ISBN 8024402491. info
- GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000, 425 s. ISBN 80-86226-07-7. info
- Výukové metody
- přednášky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- písemný test, požadována 60% úspěšnost
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SC4BK_UPS