PdF:SP2BK_PSCH Psychiatrie - Informace o předmětu
SP2BK_PSCH Psychiatrie
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 30. 9. 7:30–14:40 učebna 30
- Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládá se znalost základů anatomie a fysiologie CNS, biochemie, fysiologie. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové poznatky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Psychiatrie SP4BK_PSCH a SPZKC_PSCH, SP4RC_PSCH, SP1BP_PSCH, SP2BP_PSCH, SP3BP_PSCH
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními chorobnými stavy z oblasti psychiatrie, jejich terminologií, přičinami, vývojem, příznaky, klasifikací, léčbou a prevencí. Podrobnější tématické vymezení je uvedeno níže.
Duševní zdraví a psychická porucha, příznaky a příčiny psychických poruch, klasifikace psychických poruch, psychózy dětského věku, psychogenní poruchy a neurózy, depresivní stavy u dětí, psychosomatické poruchy, poruchy chování, lehká mozková dysfunkce a hyperaktivní syndrom, poruchy učení, poruchy mentální úrovně, poruchy vývoje osobnosti a psychopatie, důsledky psychické deprivace a týrání dítěte pro vývoj jeho osobnosti, disocialita a delikvence, závislost na alkoholu a drogách, suicidální chování.
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní terminologii v psychiatrii, vyšetřovací metody, vybrané poruchy a chorobné stavy. Bude mít přehled o jejich etiologii, patofysiologii, symptomech, klasifikaci, terapii a prevenci. - Osnova
- 1. Náplň a historie oboru, stručný přehled jeho vývoje
- 2. Obecné zásady psychiatrického vyšetření
- 3. Popis nynějšího onemocnění pacienta
- 4. Význam osobní a rodinné anamnézy
- 5. Objektivní vyšetření a stanovení diagnózy
- 6. Psychologické vyšetření v psychiatrii
- 7. EEG vyšetření v psychiatrii
- 8. Základní zobrazovací metody, jejich přehled a význam
- 9. Biochemie a likvorologie v psychiatrii
- 10. Neurobiologie v psychiatrii
- 11. Neurochemie, přehled základních transmiterů a jejich význam v CNS
- 12. Schizofrenie, vymezení, primární a sekundární příznaky
- 13. Schizofrenie-hlavní formy
- 14. Schizofrenie-etiologie, genetika, léčba
- 15. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané drogami - obecný přehled
- 16. Alkohol, jeho působení na organismus, akutní intoxikace
- 17. Patická opilost
- 18. Následky abúzu alkoholu
- 19. Alkoholické psychózy, závislost na alkoholu
- 20. Účinky barbiturátů a amfetaminů, důsledky zneužívání
- 21. Účinky konopných produktů a kokainu, důsledky zneužívání
- 22. Účinky halucinogenů a opiátů, důsledky zneužívání
- 23. Účinky těkavých látek a jiných drog, důsledky zneužívání
- 24. Organicky podmíněné duševní choroby - základní pojmy
- 25. Organicky podmíněné duševní choroby - obecný přehled, typy demencí
- 26. Atroficko-degenerativní demence
- 27. Alzheimerova choroba
- 28. Pickova choroba, korová nemoc s Lewyho tělísky
- 29. Huntingtonova chorea, demence u Parkinsonovy nemoci
- 30. Ischemicko-vaskulární demence
- 31. Sekundární (symptomatické) demence
- 32. Progresivní paralýza
- 33. Afektivní poruchy-výskyt, vymezení
- 34. Depresivní syndrom-přehled hlavních příznaků
- 35. Depresivní syndrom-typy
- 36. Manický syndrom-příznaky a typy
- 37. Bipolární afektivní porucha
- 38. Rekurentní (návratná) depresivní porucha
- 39. Terapie maniodepresivity, dopad choroby na zaměstnání pacienta, soudní význam
- 40. Příčiny vzniku maniodepresivity, její možné ovlivnění
- 41. Epilepsie-obecná charakteristika, okolnosti vzniku záchvatu, dělení
- 42. Záchvaty typu grand mal
- 43. Záchvaty typu petit mal
- 44. Jacksonova epilepsie a psychomotorický záchvat
- 45. Význam EEG v epileptologii, léčba epilepsie
- 46. Povahové změny u epileptiků
- 47. Epileptické demence
- 48. Epileptické psychózy
- 49. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem-obecné příčiny vzniku a projevy
- 50. Fobické úzkostné stavy (agorafobie, sociální fobie, specifické fobie)
- 51. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha
- 52. Obsedantně kompulzivní poruchy
- 53. Reakce na stress, maladaptace
- 54. Disociační poruchy ("hysterie")
- 55. Somatoformní poruchy (somatizace, hypochondrie, vegetativní dysfunkce)
- 56. Výskyt, průběh a terapie neuróz.
- Literatura
- povinná literatura
- ZVOLSKÝ, Petr. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1998, 192 s. ISBN 8071846813. info
- ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
- doporučená literatura
- Poznámky k vybraným kapitolám z psychiatrie: http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=terminy-zima2006
- RABOCH, Jiří a Petr ZVOLSKÝ. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2002, 622 s. ISBN 80-7262-140-8. info
- Výukové metody
- Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
- Metody hodnocení
- Kolokvium z předmětu student vykoná písemně, a to formou testu, obsahujícího 30 otázek. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují obsah kapitol závazného učebního textu (skript). K úspěšnému absolvování zkoušky potřebuje student dosáhnout alespoň 15 bodů, přičemž každá správně zodpovězená otázka je ohodnocena 1 bodem. Student má k vyplňování testu k dispozici max. 60 minut čistého času. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=studijni-materialy&sid=ec3a9d13faedfe3ad9c1755f9479ad70
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SP2BK_PSCH