PdF:SP4MP_PTE2 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP4MP_PTE2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_PTE2/01: Po 7:30–11:00 učebna 60, V. Vojtová
- Předpoklady
- SP4MP_ETPP Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 1
Absolvování předmětu SP4MP_ETPP. Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty pracovat se základními intervenčními technikami v individuální práci s dítětem s problémy, s poruchami chování v podmíkách rodiny, školy, instituionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace. V rámci intervence bude student seznámen s možnostmi využití expresivních terapií, včetně jejich praktické ukázky. Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci.
- Osnova
- Okruhy:
- Koncept resilience a inkluze
- Teoretický rámec intervence v etopedii
- Podpůrná opatření – kritický přístup
- Inkluzivní trendy v institucionální výchově
- Porucha chování v kontextu edukačních potřeb dítěte
- Specifika intervence u dětí/mládeže: o Internalizované poruchy chování o Extrenalizované poruchy chování o ADHD, ADD
- Intervence 3P
- Krizová intervence
- Specifika intervence a poradenství ve školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím
- Metody intervence individuální, skupinové
- Formy intervence
- Témata intervence
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
- doporučená literatura
- RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce.
- Metody hodnocení
- Případová práce formou intervence - studie. Seminární práce na zadané téma s využitím odbornmé literatury.Reflexe případové práce. 40:30:30
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SP4MP_PTE2