SP7BP_SP1b Specializace 1b Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_SP1b/01: Po 14:50–18:20 učebna 50, J. Viktorin
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace žáků s mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s mentálním postižením a poruchami autistického spektra.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra;
- ovládat práci s žáky s mentálním postižením na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. 2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativní dokumenty vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání. 3. Definice a charakteristika mentálního postižení. Terminologická východiska. 4. Historické pojetí péče o osoby s mentálním postižením. 5. Etiologie mentálního postižení. Biologické a sociální příčiny vzniku mentálního postižení. 6. Klasifikace mentálního postižení. 7. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. 8. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. 9. Osobnost lidí s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj. 10. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Obsahová a metodologická stránka. 11. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání, poradenství. 12. Poruchy autistického spektra. Charakteristika, etiologie, edukace. 13. Symptomatické poruchy řeči. Alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením. 14. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. 15. Poradenské služby v České republice. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. 16. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 17. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 18. Základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 19. Profesní příprava žáků s mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. 20. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením. Domovy pro osoby se zdravotním postižením. Denní a týdenní stacionáře. Legislativa. 21. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o osoby s mentálním postižením. 22. Rodina a dítě s mentálním postižením. 23. Vzdělávací oblast Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a svět práce a tělesná výchova v edukaci žáků s mentálním postižením. 24. Terapeutické přístupy a jejich využití u osob s mentálním postižením.
Literatura
  • Bachmann, P., Vítek, A. (2014) Vybrané kapitoly managementu nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
  • Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
  • Dlouhá, J., Dlouhý, M., Neubauerová, L., Sýkorová, Z., Dostálková, M. (2013) Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Franiok, P. (2008) Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
  • Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
  • Pipeková, J. (2006) Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
  • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2012) Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Anotace odborné publikace z oboru psychopedie. Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Studenti zapisují logopedii nebo psychopedii.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.