PdF:SP7MP_S4s2 Specializace: Rozvoj komunikač - Informace o předmětu
SP7MP_S4s2 Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/4/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7MP_S4s2/01: St 11:10–14:40 učebna 60, P. Kopečný
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu SP7MP_S4s1 Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob se středně těžkým mentálním postižením. Porozumět umět vysvětlit termín mentální postižení v kontextu současného pojetí terminologie v pedagogice osob s mentálním postižením. Součástí předmětu je osvojit si aktuální poznatky týkající se možností edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením. Studenti budou schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení žáka se středně těžkým mentálním postižením do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání žáků s mentálním postižením a osvojí si vědomosti z oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
- Osnova
- 1. Edukace osob se středně těžkým mentálním postižením,terminologická východiska. 2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením. 3. Okruh žáků se středně těžkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností). 4. Poradenské služby pro žáky se středně těžkým mentálním postižením. 5. Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 6. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 7. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. 8. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením, včetně specifických metod práce na základní škole speciální. 9. Postavení terapií v edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením. 10. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se středně těžkým mentálním. Pracovní uplatnění osob se středně těžkým mentálním postižením. 11. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. 12. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje. 13. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace. 14. Palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolalií. 15. Poruchy plynulosti řeči. Balbuties – charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskyt ovaná jedincům s koktavostí. 16. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 17. Neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie. Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci. 18. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 19.Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie. 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč dětí s mozkovou obrnou (vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj komunikačních schopností u dětí s mozkovou obrnou). 21. Zásady rozvíjení hybnostia řeči. 22. Symptomatické poruchy řeči u dětí a žáků s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence. 23. Symptomatické poruchy řeči u dětí a žáků s těžkým zrakovým postižením a nevidomostí.Specifika logopedické intervence. 24. Rehabilitační metody využívané v logopedic ké intervenci u žáků s mentálním postižením (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie...). 25. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, charakteristika, výhody, nevýhody AAK. AAK užívaná u žáků s mentálním postižením. 26. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Řečová výchova vymezeného v oblasti Jazyková komunikace, který je stanoven RVP ZŠS.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- doporučená literatura
- Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
- CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
- KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rehabilitační a fyzioterapeutické metody a koncepty využívané u klientů s narušenou komunikační schopností v rámci týmové spolupráce. In Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 13-36. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
- LECHTA, Viktor a KOL. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003, 360 s. info
- neurčeno
- BENDOVÁ, Petra, Jana DLOUHÁ, Martin KALIBA a Petra KALIBOVÁ. "Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 137 stran. ISBN 9788074354236. info
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 222 stran. ISBN 9788024615653. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- Výukové metody
- Seminář s povinnou aktivní účastí.
- Metody hodnocení
- 1. Aktivní docházka do seminářů s 80% povinnou účastí. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí. 3. Ústní zkouška z oblasti rozvoje komunikačních schopností.
- Informace učitele
- Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SP7MP_S4s2