SPAMK_SAG3 Behaviorální přístupy v učení

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 10. 7:30–14:40 učebna 35, Pá 20. 10. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 24. 11. 7:30–14:40 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s pohledem behaviorální vědy na člověka, jeho chování a vztah k fyzickému a sociálnímu prostředí. V předmětu se budeme zabývat behaviorálním vysvětlením příčin chování a analýzou vlivu různých faktorů prostředí na chování člověka. Předmět se věnuje zejména aplikaci vědní disciplíny v praxi, která využívá obecných principů chování pro řešení sociálně významných problémů v chování. Studenti porozumí základním metodám a technikám měření chování, zpracování dat o chování, postupům při učení adaptivních a redukci maladaptivních dovedností.
Osnova
  • Základní principy chování, stručná historie behaviorální analýzy a úvod do aplikované behaviorální analýzy.
  • Definice a měření cílového chování.
  • Vizuální analýza dat.
  • Individuální mapování dovedností a testování preferencí.
  • Postupy při učení dovedností a nabývání repertáru chování.
  • Učení v přirozeném prostředí, intenzivní učení, diskriminační trénink a transfer kontroly stimulů.
  • Pobídky, tvarování a řetězení chování.
  • Analýza funkcí chování, antecedentní inervence, diferenciální posilování a vyhasínání.
  • Postupy při redukci problémového chování.
Literatura
    povinná literatura
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
  • COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
    doporučená literatura
  • ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson, 2013, xiv, 456. ISBN 9780132925266. info
  • BAILEY, Jon S. a Mary R. BURCH. Research methods in applied behavior analysis. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xii, 268. ISBN 0761925562. URL info
Výukové metody
Přednáška, seminář
Metody hodnocení
Přednášky, diskuse v hodině, četba literatury, praktická ukázka učení. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2019.