PdF:SPAMK_SAG3 Behaviorální přístupy v učení - Informace o předmětu
SPAMK_SAG3 Behaviorální přístupy v učení
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 13. 10. 7:30–14:40 učebna 35, Pá 20. 10. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 24. 11. 7:30–14:40 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- V rámci předmětu se studenti seznámí s pohledem behaviorální vědy na člověka, jeho chování a vztah k fyzickému a sociálnímu prostředí. V předmětu se budeme zabývat behaviorálním vysvětlením příčin chování a analýzou vlivu různých faktorů prostředí na chování člověka. Předmět se věnuje zejména aplikaci vědní disciplíny v praxi, která využívá obecných principů chování pro řešení sociálně významných problémů v chování. Studenti porozumí základním metodám a technikám měření chování, zpracování dat o chování, postupům při učení adaptivních a redukci maladaptivních dovedností.
- Osnova
- Základní principy chování, stručná historie behaviorální analýzy a úvod do aplikované behaviorální analýzy.
- Definice a měření cílového chování.
- Vizuální analýza dat.
- Individuální mapování dovedností a testování preferencí.
- Postupy při učení dovedností a nabývání repertáru chování.
- Učení v přirozeném prostředí, intenzivní učení, diskriminační trénink a transfer kontroly stimulů.
- Pobídky, tvarování a řetězení chování.
- Analýza funkcí chování, antecedentní inervence, diferenciální posilování a vyhasínání.
- Postupy při redukci problémového chování.
- Literatura
- povinná literatura
- Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
- COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
- doporučená literatura
- ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson, 2013, xiv, 456. ISBN 9780132925266. info
- BAILEY, Jon S. a Mary R. BURCH. Research methods in applied behavior analysis. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xii, 268. ISBN 0761925562. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- Přednášky, diskuse v hodině, četba literatury, praktická ukázka učení. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPAMK_SAG3