SPKDC_PIL2 Poradenství, diagnostika a intervence v logopedii II.

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPKDC_PIL2/01: Pá 3. 11. 7:30–14:40 učebna 53, So 2. 12. 7:30–14:40 učebna 53, B. Chleboradová
Předpoklady
SOUHLAS
Ukončení předmětu SPKCD_PIL1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit s aktuálními poznatky, možnostmi a postupy v podpoře, rozvoji a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. V rámci výuky budou prezentovány diagnostické metody užívané v současné době v logopedické praxi, včetně postupů analýzy speciálních vzdělávacích potřeb, které se v souvislosti s narušenou komunikační schopností mohou vyskytovat.
Osnova
  • 1. Narušená komunikační schopnost ve školním věku. 2. Diagnostika a terapie narušené komunikační schopnosti ve školním věku. 3. Možnosti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. 4. Podpůrné postupy a možnosti ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
Literatura
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálníh služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6652-6. info
  • KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 s. ISBN 978-80-7315-229-1. info
  • HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 119 stran. ISBN 9788026202219. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vydání první. Brno: MSD, 2005, 267 stran. ISBN 8086633381. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 s. ISBN 80-7178-546-6. info
  • DVOŘÁK, Josef. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 146 s. ISBN 80-902536-4-4. info
  • DVOŘÁK, Josef. Vývojová verbální dyspraxie. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 143 s. ISBN 80-902536-5-2. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
    neurčeno
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
Výukové metody
seminář, diskuse
Metody hodnocení
závěrečný test - podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí; ústní zkouška. Ve výuce je požadována 70% účast.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.