SPKDC_SVTP Strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPKDC_SVTP/01: Pá 20. 10. 7:30–14:40 učebna 60, D. Zámečníková
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je charakterizovat a specifikovat strategie ve vzdělávání u žáků s těžkým postižením. Očekávané výstupy: student bude schopen definovat možnosti podpory, oblast diagnostiky, RVP pro ZŚ speciální, terapie ve speciálně pedagogické péči, vymezit oblasti, etiologické modely a klasifikaci narušené komunikační schopnosti u osob se zdravotním postižením, mentálním postižením, tělesným postižením, charakterizovat systémy alternativní a augmentativní komunikace, specifikovat možnosti podpory při komunikaci s žáky s těžkým zdravotním postižením.
Osnova
  • - Pojetí, edukace, prostředí a prostředky - Učitelem poskytovaná podpora žákům s těžkým zdravotním postižením - Raná podpora, RV pro ZŠ speciální - Specifika přístupů - Narušená komunikační schopnost u osob s těžkým zdravotním postižením - Přístupy k rozvoji komunikačních dovedností osob s těžkým zdravotním postižením - Možnosti alternativní a augmentativní komunikace. - Možnosti rozvoje, terapie - Specifika vzhledem k věku
Literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 150 s. ISBN 978-802-6207-160
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Aplikace systému alternativní a augmentativní komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 263-280. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Marie VÍTKOVÁ. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
Výukové metody
seminář, teoretické prezentace, diskuse
Metody hodnocení
účast 70%, písemný test - celkem 30 otázek, jedna odpověď správná, je třeba zodpovědět správně 75 % otázek.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.