SPSMP_NKSP Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
správná artikulace všech hlásek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohlubení a rozšíření teoretických poznatků o diagnostice a terapii narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Studium současné naší i zahraniční literatury z oboru logopedie
Osnova
  • Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • LECHTA, Viktor a Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule :koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál, 2011, 124 s. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
  • HARTMANN, Boris a Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti : rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Translated by Pravoslav Prokeš. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 82 s. ISBN 9788073870218. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 231 s. ISBN 8071788678. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Palatolália. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1997, 142 s. ISBN 80-223-1140-5. info
Výukové metody
konzultace, diskuse ve třídě, domáci příprava
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPSMP_NKSP