SPSMP_S4f2 Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/4/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_S4f2/01: St 20. 9. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího, St 27. 9. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího, St 4. 10. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího, St 11. 10. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího, St 18. 10. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího, St 25. 10. 8:25–11:55 kancelář vyučujícího
SPSMP_S4f2/02: Čt 2. 11. 9:20–12:50 kancelář vyučujícího, Čt 9. 11. 9:20–12:50 kancelář vyučujícího, Čt 16. 11. 9:20–12:50 kancelář vyučujícího, Čt 23. 11. 9:20–12:50 kancelář vyučujícího, Čt 30. 11. 9:20–12:50 kancelář vyučujícího, Čt 7. 12. 9:20–12:50 kancelář vyučujícího, I. Bytešníková
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Specializace: Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob se středně těžkým mentálním postižením. Porozumět umět vysvětlit termín mentální postižení v kontextu současného pojetí terminologie v pedagogice osob s mentálním postižením. Součástí předmětu je osvojit si aktuální poznatky týkající se možností edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením. Studenti budou schopni předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení žáka se středně těžkým mentálním postižením do edukačního systému a interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání žáků s mentálním postižením a osvojí si vědomosti z oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
Osnova
  • 1. Edukace osob se středně těžkým mentálním postižením,terminologická východiska. 2. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením. 3. Okruh žáků se středně těžkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností). 4. Poradenské služby pro žáky se středně těžkým mentálním postižením. 5. Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 6. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 7. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. 8. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením, včetně specifických metod práce na základní škole speciální. 9. Postavení terapií v edukaci žáků se středně těžkým mentálním postižením. 10. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob se středně těžkým mentálním. Pracovní uplatnění osob se středně těžkým mentálním postižením. 11. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. 12. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje. 13. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace. 14. Palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolalií. 15. Poruchy plynulosti řeči. Balbuties – charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskyt ovaná jedincům s koktavostí. 16. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 17. Neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie. Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci. 18. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 19.Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie. 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč dětí s mozkovou obrnou (vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj komunikačních schopností u dětí s mozkovou obrnou). 21. Zásady rozvíjení hybnostia řeči. 22. Symptomatické poruchy řeči u dětí a žáků s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence. 23. Symptomatické poruchy řeči u dětí a žáků s těžkým zrakovým postižením a nevidomostí.Specifika logopedické intervence. 24. Rehabilitační metody využívané v logopedic ké intervenci u žáků s mentálním postižením (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie...). 25. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, charakteristika, výhody, nevýhody AAK. AAK užívaná u žáků s mentálním postižením. 26. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Řečová výchova vymezeného v oblasti Jazyková komunikace, který je stanoven RVP ZŠS.
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
    doporučená literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
  • CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
    neurčeno
  • BENDOVÁ, Petra, Jana DLOUHÁ, Martin KALIBA a Petra KALIBOVÁ. "Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy". Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 137 stran. ISBN 9788074354236. info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 222 stran. ISBN 9788024615653. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
Výukové metody
Seminář s povinnou aktivní účastí.
Metody hodnocení
1. Aktivní docházka do seminářů s 80% povinnou účastí. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí. 3. Ústní zkouška z oblasti Edukace žáků s narušenou komunikační schopností.
Informace učitele
Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace logopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPSMP_S4f2