SPp100 Metodologie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (cvičící)
Jarkovská (cvičící)
Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp100/01: každý sudý čtvrtek 13:55–15:35 učebna 50, Z. Szabó Lenhartová, H. Vaďurová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kurzu studenti porozumí zásadám kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základním technikám a pravidlům jejich užití při vlastním výzkumu a dále budou schopni použít tyto informace při tvorbě vlastních bakalářských prací. Studenti budou znát etické zásady výzkumné a publikační práce.
Osnova
  • 1. Co je to věda?: věda vs. zdravý rozum, přírodní vs. sociální vědy 2. Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl, výzkmný problém, plán výzkumu a jeho struktura 3. Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum: rozdíly, výhody a nevýhody 4. Kvantitativní výzkum I.: hypotéza a operacioinalizace, proměnná, kauzalita vs.korelace, zkreslení, výzkumný soubor 5. Kvantitativní výzkum II.: základní techniky sběru dat, nevtíravé techniky výzkumu 6. Kvalitativní výzkum I.: tradice a principy, zakotvená teorie, etnografie, případová studie, techniky sběru dat 7. Kvalitativní výzkum II.: analýza kvalitativních dat 8. Etika ve výzkumu: informovaný souhlas, anonymizace dat, problémy a témata pedagogického výzkumu 9. Jak psát odborný text: struktura, práce s infromacemi, informační zdroje, citace 10. Projekt bakalářské práce: pokyn děkana PdF MU, pokyny Katedry speciální pedagogiky
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Roman ŠVAŘÍČEK. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478. Full text info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
    neurčeno
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 254 stran. ISBN 9788073677787. URL info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zkouška (písemný test) (80%), hodnocení samostatné práce v průběhu semestru (20=)
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=4803;kod=SP7BP_MTO1;furl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2009%2FSP7BP_MTO1%2F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.