SV4BP_Div1 Dramatická výchova směrem k divadelnímu tvaru (dramatizace)

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Denisa Tchelidze (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_Div1/01: Čt 30. 11. 8:25–17:25 učebna 19, Pá 15. 12. 8:25–17:25 učebna 19
Předpoklady
Znalost základních pojmů z oblasti dramatické výchovy a literární teorie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na základy práce s námětem, především literárním, směrem k divadelnímu tvaru, tj. k dramatizaci. V průběhu výuky by se studenti měli seznámit se základními pojmy divadla, s předpoklady a možnostmi literárních námětů a s procesem jejich převádění do podoby dramatického textu. Výsledkem by mělo být vytvoření dramaturgicko - režijní koncepce a náznaku scénáře. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Rozumět kritériím výběru námětu k dramatizaci; Analyzovat literární předlohu; Vybrat vhodnou literární předlohu vzhledem k předpokládanému typu práce, účastnické i cílové skupině; Znát základní divadelní pojmy Aplikovat znalost divadelní teorie v práci na vlastní dramatizaci; Pojmenovat dramatickou situaci a vystavět ji; Vytvořit vlastní dramaticko-režijní koncepci; Na základě nabytých znalostí klást kritické otázky při prověřování kvality výsledného dramatického textu.
Osnova
  • 1. základní divadelní a literární pojmy 2. výběr námětu - kritéria a vhodnost jednotlivých typů 3. rozbor dramatu jako příklad pokládání otázek 4. stavba dramatu - dramatický oblouk 5. dramatická situace 6. postavy - typ, charakter, rozbor 7. motiv, téma 8. dramaturgicko režijní koncepce - základní otázky 9. dramaturgicko režijní koncepce 10. tvorba scénáře - dialog, scénické poznámky
Literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 122 s. ISBN 8073310139. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2000, 122 s. ISBN 80-85883-54-6. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Dospělí dětem : výběrový katalog pohádkových her z produkce DILIA. Edited by Jitka Sloupová. Praha: DILIA, 1987, 88 s. info
  • Dětské divadlo : sborník her pro dětské divadelní soubory. Edited by Eva Machková. 1. vyd. Praha: Albatros, 1976, 283 s. info
Výukové metody
metoda hry v roli, diskuse, dramatizace
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. 1. semestr je zakončen hotovou dramaturgicko-režijní koncepcí a ukázkou scénáře. Podmínkou je 80% účast na seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.