SV4BP_SpPS Basics of special pedagogy (seminar)

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_SpPS/01: each even Tuesday 8:25–10:05 učebna 33, M. Košatková
SV4BP_SpPS/02: each odd Tuesday 11:10–12:50 učebna 42, M. Košatková
Prerequisites
! SV4BP_ZSP1 Introduction to Special Education 1 Education of Individuals with Intellectual Disabilities && ! SV4BP_ZSP2 Introduction to Special Education 2 Individuals with Physical Disabilities && ! SV4BP_PEDI Pediatrics && (NOW( SV4BP_SpP1 Basics of special pedagogy (L) ) || SV4BP_SpP1 Basics of special pedagogy (L) ) && !NOWANY( SV4BP_ZSP3 Introduction to Special Education 3 - Speech Therapy , SV4BP_ZSP4 Introduction to Special Education 4 - Specific Learning Disabilities , SV4BP_ZSP5 Introduction to Special Education 5 Individuals with Hearing Disabilities , SV4BP_NEU0 Neurologie , SV4BP_PSCH Psychiatry )
The subject is an obligatory part of present and bachelory specialization Social pedagogic and leisure time education. It is not intended for students of Special pedagogic specialisation.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Seminaries are focused on deeping of theoretical knowledges from courses, visits, hospitations in special pedagogic institutions.
At the end of the course, the students will be able:
Define the position of social pedagogy in the pedagogical sciences and all their supporting fields.
Define the basic focuses of interest and the possibilities of an individual approach with special needs.
Understand the difficulties of particular handicaps and possibilities to educate the individuals suffering from the handicap.
Syllabus
  • Areas for seminaries:
  • 1. Special pedagogic as scientific disipline.
  • 2. Summary of evolution history of SP.
  • 3. Clasification, terminology.
  • 4. Socialisation, integration/inclusion.
  • 5. Special-pedagogical diagnostic. Methodes of special pedagogic.
  • 6. Pedagogic-psychological advising system.
  • 7. Learning disabilities.
  • 8. Psychopaedic. Mental retardation.
  • 9. Somatopaedic. Body handicaps.
  • 10. Etopaedic. Lesions of behaving and emotions.
  • 11. Logopaedic. Handicaps of speech and communication.
  • 12. Surdopaedic. Hearing handicaps.
  • 13. Oftalmopaedic. Visual handicaps.
  • 14. Combinated malfunctions and handicaps.
  • 15. Autism.
  • 16. Alternative and augmentative communication.
  • 17. New therapeutical conceptions in work with handicaped individuals.
  • 18. School by health care institutions, game theraphy. Vouluntarism in hospitals.
  • 19. Leisure in life of handicaped individuum.
  • 20. Social pedagogue, pedagogue of leisure time in special – pedagogical institution.
Literature
    required literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • MICHALÍK, J. aj. Zdravotní postižení a pomáhající profese. 512 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
    recommended literature
  • PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. info
  • ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaringologie a foniatrie. Brno: Paido. 1996, 2. přepracované vydání 1999.
  • SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých I. Olomouc: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X.
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc. UP, 1999.
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.
  • PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici . Brno : MU, 1997.
  • ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
  • DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník :[terminologický a výkladový]. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001, 223 s. ISBN 80-902536-2-8. info
  • Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000, 123 pp. ISBN 80-85931-91-5. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects of physical disabled education). Brno: Paido, 1999, 135 pp. ISBN 80-85931-69-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 93 s. ISBN 8085931621. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • ŠLAPAL, Radomír. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996, 42 s. ISBN 8085931176. info
  • Obecná psychiatrie. Edited by Petr Zvolský. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994, 189 s. ISBN 80-7066-955-1. info
  • Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vyd. Univerzita Karlova v Praze. ISSN 1211-2720.
Teaching methods
Seminary work with individually preparation and study hour. Class discussion, presentations of semestral work.
Assessment methods
Teaching methods: seminar.
The course is finished by: credit.
Credit requirements: complete seminary work, individual activity in the seminar.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Předmět určen pro studenty specializace DV a TPA; nezapisují studenti specializace SpP.
Information on course enrolment limitations: Předmět určen pro studenty specializace DV a TPA; nezapisují studenti specializace SpP
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SV4BP_SpPS