PdF:SZ6001 Seminář k úvodu do pedagogiky - Informace o předmětu
SZ6001 Seminář k úvodu do pedagogiky a psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Mgr. Viola Hubačová Pirová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6001/01: každé liché pondělí 8:25–10:05 učebna 24, K. Koros Bartošová, L. Škarková
SZ6001/02: každé liché pondělí 10:15–11:55 učebna 24, K. Koros Bartošová, L. Škarková
SZ6001/03: každé sudé pondělí 13:00–14:40 učebna 24, K. Koros Bartošová, L. Škarková
SZ6001/04: každé sudé pondělí 10:15–11:55 učebna 34, K. Lojdová, J. Lukas
SZ6001/05: každé sudé pondělí 13:00–14:40 učebna 34, K. Lojdová, J. Lukas
SZ6001/06: každé sudé pondělí 10:15–11:55 učebna 39, R. Pospíšil, T. Škubalová
SZ6001/07: každé sudé pondělí 13:00–14:40 učebna 39, R. Pospíšil, T. Škubalová
SZ6001/08: každé sudé pondělí 15:45–17:25 učebna 39, R. Pospíšil, T. Škubalová
SZ6001/09: každé liché úterý 13:00–14:40 učebna 39, J. Krása, E. Trnová
SZ6001/10: každé sudé úterý 8:25–10:05 učebna 39, J. Krása, E. Trnová
SZ6001/11: každou lichou středu 10:15–11:55 učebna 39, J. Bradová, T. Kohoutek
SZ6001/12: každou sudou středu 13:00–14:40 učebna 39, H. Horká, T. Kohoutek
SZ6001/13: každou sudou středu 14:50–16:30 učebna 39, H. Horká, V. Hubačová Pirová
SZ6001/14: každé sudé pondělí 8:25–10:05 učebna 24, K. Koros Bartošová, L. Škarková
SZ6001/15: každé sudé pondělí 10:15–11:55 učebna 24, K. Koros Bartošová, L. Škarková
SZ6001/16: každé liché pondělí 13:00–14:40 učebna 24, K. Koros Bartošová, L. Škarková
SZ6001/17: každé liché pondělí 10:15–11:55 učebna 34, K. Lojdová, J. Lukas
SZ6001/18: každé liché pondělí 13:00–14:40 učebna 34, K. Lojdová, J. Lukas
SZ6001/19: každé liché pondělí 10:15–11:55 učebna 39, R. Pospíšil, T. Škubalová
SZ6001/20: každé liché pondělí 13:00–14:40 učebna 39, R. Pospíšil, T. Škubalová
SZ6001/21: každé liché pondělí 15:45–17:25 učebna 39, R. Pospíšil, T. Škubalová
SZ6001/22: každé sudé úterý 13:00–14:40 učebna 39, J. Krása, E. Trnová
SZ6001/23: každé liché úterý 8:25–10:05 učebna 39, J. Krása, E. Trnová
SZ6001/24: každou sudou středu 10:15–11:55 učebna 39, J. Bradová, T. Kohoutek
SZ6001/25: každou lichou středu 13:00–14:40 učebna 39, H. Horká, T. Kohoutek
SZ6001/26: každou lichou středu 14:50–16:30 učebna 39, H. Horká, V. Hubačová Pirová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6601 The Introduction into Education and Psychology Exercise )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět má studentům sloužit k orientaci při vstupu především do praktické problematiky učitelské a asistentské profese. V návaznosti na přednášky z Úvodu do pedagogiky a psychologie je cílem prohloubit některá z témat, které jsou relevantní pro učitele a asistenty pedagoga. Na úrovni konkrétních úkolů by měl předmět podporovat komplexnější chápání problémů jak z hlediska psychologie tak i pedagogiky. Na seminářích bude probíhat řízená diskuse na základě zadaného textu (po domácí přípravě). V rámci přípravy na semináře budou využívány některé jednoduché diagnostické nástroje, které si studenti vyzkoušejí sami na sobě. Výsledky těchto metod mohou studenti využít jako součást studentského portfolia.
Výstupy z učení:
• Student se učí reflektovat sám sebe, své působení ve výchovně-vzdělávacím procesu, potřeby žáků a výchovně-vzdělávací proces.
• Student rozumí pojmu sebereflexe a významu sebereflexe v profesi učitele a asistenta pedagoga.
• Dokáže vyhledat pedagogické a psychologické publikace a porozumět jim.
• Student dokáže vytvořit krátký odborný text, umí citovat dle citační normy APA.
• Dokáže vymezit pedagogiku a psychologii a kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga či učitele. - Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- 1.-2. Seznámení, očekávání a potřeby studentů, motivační video, diskuse k videu.
- 3.-4. Proces výchovy a vzdělávání: charakteristiky, významy, vlastní zkušenosti. Temperament a výchova – formulace doporučení pro učitele na základě výsledků z testu temperamentu a na základě vlastních zkušeností.
- 5.-6. Využitelnost poznatků pedagogiky a psychologie v učitelské a asistentské profesi – příklady. Aktuální témata pedagogických profesí (např. standard učitele aneb kdo je dobrý učitel?).
- 7.-8. Učitel – jeho profese, identita a vývoj. Konfrontace s výzkumným sdělením. Sebereflexe učitele (studenta učitelství) – reflexe výchovně vzdělávacího profesu a vlastní role v něm.
- 9.-10. Tvorba profesního portfolia studenta učitelství (asistenta pedagoga, učitele).
- 11.-12. Pedagogika jako věda - interaktivní práce s výzkumným textem. Psychologie jako věda - srovnání populárního článku s odborným. Znaky odborného textu.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
- doporučená literatura
- Úvod do pedagogiky
- ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
- ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000, xxiii, 768. ISBN 015508044X. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 8071783994. info
- JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
- Výukové metody
- diskuse, skupinová práce, domácí práce
- Metody hodnocení
- Zápočet:
min. 70% aktivní účast na realizovaných seminářích;
prezentace vybraného tématu;
vypracování semestrální práce (témata: 1. Jak si představuji dobrého učitele; 2. Kritické zhodnocení odborného a populární textu). - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SZ6001