PdF:SZ6076 Učebnice ve výuce ZŠ: jejich v - Informace o předmětu
SZ6076 Učebnice ve výuce ZŠ: jejich výběr a využití
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Janko, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6076/01: každou lichou středu 14:50–16:30 učebna 38, K. Dundálková, T. Janko
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Cíle předmětu
- Předmět prohlubuje poznatky a zkušenosti studentů získané v předmětu Obecná didaktika. Připravuje studenty na efektivní práci s učebnicí při přípravě a realizaci vlastní výuky. Náplň předmětu je zaměřena na rozšíření znalostí komponent, kvalit a principů fungování učebnice, reflexi současných technologických a metodických trendů v oblasti učebnicové tvorby (např. v souvislosti s elektronickými učebnicemi), vytvoření repertoáru metod práce s učebnicí a získání přehledu o aktuální nabídce učebnic na trhu. Cílem předmětu bude také diskuse zkušeností studentů s poznatky zvaných odborníků z praxe (např. metodici a autoři tištěných a elektronických učebnic).;
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení:;
(a) studenti s porozuměním používá základní odbornou terminologii teorie učebnic;
(b) rozlišuje základní komponenty a funkce učebnice;
(c) charakterizuje kritéria kvality pro výběr vhodné učebnice;
(d) aplikuje aktuální poznatky z výzkumu a metodiky učebnic při hodnocení učebnic;
(e) aplikuje současné metodické trendy při přípravě výuky dle vybrané učebnice. - Osnova
- Hlavní témata:
- 1) učebnice - komponenty, aktuální poznatky výzkumu učebnic
- 2) výběr vhodné učebnice
- 3) plánování a metody výuky s učebnicí
- 4) metodická a elektronická podpora učebnice
- 5) elektronická učebnice a elektronické výukové programy
- 6) prezentace aktivit (microteaching) s vybranou učebnicí.
- Literatura
- doporučená literatura
- KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Dominik DVOŘÁK, Michaela DVOŘÁKOVÁ, Peter GAVORA, Libuše HRABÍ, Patrícia JELEMENSKÁ, Věra JEŽKOVÁ, Dana HUBELOVÁ, Drahoslava CHÁROVÁ, Dušan KLAPKO, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ, Mária NOGOVÁ, Jan PRŮCHA, Zuzana SIKOROVÁ a Jana STARÁ. Učebnice: z pohledu pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 196 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Svazek 11. ISBN 978-80-7315-174-4. info
- MAŇÁK, Josef, Dušan KLAPKO, Jan PRŮCHA, David GREGER, Tomáš JANÍK, Petr KNECHT, Alena JŮVOVÁ, Eva JANOUŠKOVÁ, Jana KUBRICKÁ a Veronika NAJVAROVÁ. Učebnice pod lupou. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 123 s. Pedagogický výzkum v teori a praxi 4. ISBN 80-7315-124-3. info
- neurčeno
- Učebnice: teorie a analýzy edukačního média
- The Cambridge handbook of multimedia learning. Edited by Richard E. Mayer. Second edition. New York: Cambridge University Press, 2014, xvii, 930. ISBN 9781107035201. info
- JANKO, Tomáš. Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Online. 1. elektron. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 142 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, Sv. 30. ISBN 978-80-210-6400-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6400-2013. Čítárna Munispace info
- PEŠKOVÁ, Karolína. Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 205 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 32. ISBN 978-80-210-6399-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6399-2013. Čítárna Munispace info
- JANKO, Tomáš. Didaktický obraz ve školní výuce: žákovské hodnocení kvalit nonverbálních prvků v učebnicích. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 4 s. Komenský, roč. 137, č. 1. ISSN 0323-0449. info
- JANKO, Tomáš. Reprezentace obsahu: psychologická východiska a didaktické souvislosti. Pedagogická orientace: odborný čtvrtletník a zpravodaj české pedagogické společnosti. 2012, roč. 22, č. 3, s. 23-40. ISSN 1211-4669. URL info
- PEŠKOVÁ, Karolína. Vizuální prostředky pro výuku reálií: výsledky analýzy učebnic němčiny. Pedagogická orientace. 2012, roč. 22, č. 2, s. 243-265. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2012-2-243. URL info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- Výukové metody
- skupinová diskuse, problémové učení, microteaching s učebnicí, samostatné studium odborné literatury, prezentace, reflexe zkušeností, plnění průběžných úkolů
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen kolokviem.
Pro úspěšné zakončení předmětu je požadováno:
- aktivní zapojení do výuky, průběžně plnění úkolů dle zadání vyučujícího, studium doporučené literatury
- vlastní prezentace ukázky výuky dle vybrané učebnice (microteaching)
- resumé reflektující poznatky ze semináře v rozsahu cca 1 NS: a) hodnocení vybrané učebnice nebo b) vypracování přípravy na výuku dle vybrané učebnice - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SZ6076