PdF:UK0001 Seminář informačních dovednost - Informace o předmětu
UK0001 Seminář informačních dovedností
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jana Otoupalíková (přednášející)
Mgr. Zuzana Streichsbierová, DiS. (přednášející)
Mgr. Gabriela Šimková (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Monika Foltánová
Ústřední knihovna – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústřední knihovna – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 14:50–16:30 učebna 72
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Cíle předmětu
- Obsahově předmět prezentuje komplexní oblast práce s odbornými informacemi a informační gramotnosti, která je nezbytnou kompetencí vysokoškolského studenta a zároveň není optimálně pokryta v rámci jejich oborového působení.
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématy, oblastmi a především dovednostmi, které jim umožní efektivně zvládat nároky akademického prostředí a také rozvíjet jejich vlastní vědecko-výzkumné aktivity.
Absolvent předmětu získá dovednost správně definovat svou informační potřebu, rozhodnout se, které zdroje informací jsou pro uspokojení této potřeby vhodné a v nich vyhledat relevantní odborné zdroje, tyto zdroje třídit a uchovávat a v neposlední řadě také připravit kvalitní odborný text, který bude ctít zásady citační a publikační etiky. - Osnova
- Předmět je vyučován jako blended learning a je koncipován jako cyklus tematicky provázaných seminářů s důrazem na praktické osvojení předávaných znalostí
Témata přednášek:
• Úvod do předmětu a seznámení s knihovnou
• Úvod do informační gramotnosti, představení modelů informační gramotnosti, zásady informační hygieny
• Práce s knihovními katalogy
• Vyhledávání v odborných elektronických zdrojích
• Vyhledávání v odborných elektronických zdrojích se zaměřením na open access zdroje
• Hodnocení zdrojů, mediální gramotnost
• Tvorba odborného textu
• Práce s Microsoft Word
• Citování dle normy ČSN ISO 690
• Citování dle normy APA
• Prezentační dovednosti
- Předmět je vyučován jako blended learning a je koncipován jako cyklus tematicky provázaných seminářů s důrazem na praktické osvojení předávaných znalostí
- Literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 176 s. ISBN 978-80-905480-7-7. info
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. 1. vyd. Brno: Flow, 2015, 133 s. ISBN 978-80-88123-07-1. info
- BLANCHETT, Helen, Chris POWIS a Jo WEBB. A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. 1st pub. London: Facet, 2012, ix, 262. ISBN 9781856046596. info
- KAPLOWITZ, Joan R. Transforming information literacy instruction using learner-centred teaching. London: Facet, 2012, xviii, 254. ISBN 9781856048354. info
- EISENBERG, Michael B. a Robert E. BERKOWITZ. The Big6 workshop handbook : implementation and impact. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Linworth, 2011, xviii, 308. ISBN 9781586834227. info
- HEPWORTH, Mark E. a Geoff WALTON. Teaching information literacy for inquiry-based learning. Oxford: Chandos, 2009, xix, 253. ISBN 9781843344414. info
- WEBB, Jo a Chris POWIS. Teaching information skills : theory and practice. 1st pub. London: Facet Publishing, 2004, x, 223. ISBN 1856045137. info
- JONÁK, Zdeněk, Ludmila ČUMPLOVÁ a Jaroslava BRACHTLOVÁ. Vytváření informačního zázemí školy. 1. vyd. Praha: Sdružení MAC, 2002, 31 s. ISBN 8086015890. info
- Výukové metody
- Výuka bude vedena formou interaktivních seminářů. Každá edukační jednotka bude obsahovat teoretickou (výkladovou) část, poté budou studenti pracovat ve skupinách nebo individuálně na problémovém úkolu, případně v modelových situacích.
Lektoři budou využívat aktivizační metody výuky. Blended learning. - Metody hodnocení
- K ověření plánovaných výstupů z učení budou sloužit prezentace týmových i individuálních studentských aktivit, případně průběžné plnění úkolů v rámci jednotlivých tematických lekcí.
Lektor bude studentům poskytovat v průběhu semestru konstruktivní zpětnou vazbu.
Podmínkou pro úspěšné absolvování předmětu a získání kolokvia je aktivní zapojení do výuky, splnění zadaných průběžných úkolů a závěrečná skupinová diskuze, kdy vyučující ověří nabyté znalosti studentů i jejich schopnost integrace s ostatními. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/UK0001