UPV_0024 Úvod do oborových didaktik

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 16:40–18:20 učebna 63
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit cíle do výuky odborných předmětů. - Stanovit obsah a prostředky vyučování ve výuce odborných předmětů. - Popsat výukové metody, prosředky a formy ve výuce odborných předmětů. - Definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů. - Naplánovat výuku svého odborného předmětu.
Osnova
  • 1. Úvod do oborových didaktik, edukační vědy, základní pojmy. 2. Struktura didaktiky odborných předmětů,vědeckovýzkumné metody v didaktice odborných předmětů. 3. Vzdělávání a řízení 4. Vzdělávání, výcvik a jeho organizace 5. Cíle a jejich taxonomie 6. Alternativní možnosti vzdělávání se edukátorů a edukantů 7. Transfer výcviku a jeho vliv na rozvoj 8. Organizování vzdělávacího programu 9. Metody vzdělávání 10.Kalkulace vzdělávací (výcvikové) činnosti 11.Rozvoj managementu ve vzdělávání 12.Prognózy a trendy vývoje celoživotního vzdělávání.
Literatura
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • Ouroda, S. Oborová didaktika. Brno: MZLU. 2000.
  • MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří [pedagog]. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 80-01-01214-X. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, situační metoda, samostatná práce.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: Seminární práce v rozsahu 4 – 7 stránek na následující téma: - Podrobná písemná příprava na vyučovací jednotku ve výuce odborných předmětů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.