VV1Z_DDV2 Didaktika VV2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student absolvoval bakalářské studium a první seminář povinné didaktiky výtvarné výchovy. Má základní VŠ vědomosti v oblasti výtvarného umění, zejména umění 20. století a je připraven rozvíjet tvůrčí práci na výtvarně-pedagogickém projektu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem semináře je: - seznámení s aplikací poznatků z umění 20. století ve výtvarné pedagogice - seznámení se s modelovými umělecko pedagogickými projekty založenými na využití různých médií - experimentální práce, jejímž výstupem je předvedení intermediální pedagogické akce přímo v ateliéru - koncepce dlouhodobého intermediálního pojetí výtvarné výchovy na různých školách
Osnova
  • Osnova - intermedialita v umění - historie a současnost - psychologické projetí intermediality - mezi hudbou a výtvarným uměním - dvojoborové a víceoborové projekty ve výtvarné pedagogice - výtvarní umělci a děti, edukativní projekty v současném výtvarném umění
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Audiovizualita, společnost a výtvarná výchova. In Veřejnost a kouzlo vizuality. první. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2008, s. 20-28. ISBN 978-80-210-4722-8. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Možné prognózy výtvarné edukace. 2008. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Démonické aspekty hudby. In Musica viva in schola XX. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2007, s. 93-103, 10 s. ISBN 978-80-210-4445-6. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana a Michaela MACH. Duhový poutník aneb Skutečná cesta čaro/časo/prostorem. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 23 s. ISBN 978-80-210-4452-4. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Hovory nejen s knihami. In BABYRÁDOVÁ, Hana. Aktuální otázky zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 175-177. Aktuální otázky zprostředkování umění. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Nové proudy ve výtvarné výchově. In Škola muzejní pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP Olomouc, 2007, s. 40-65, 25 s. Škola muzejní pedagogiky. info
  • MACH, Michaela. Spiritualita ve výchově. In BABYRÁDOVÁ, Hana a Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 507-510. ISBN 80-210-4206-0. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Digitální věk a smysl výchovy. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masyrykovy univerzity, 2004, 150 s. ISBN 80-210-3311-0. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2002, 350 s. 2002 svazek 83. ISBN 80-210-3029-1. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
Student uzavře seminář prezentací vlastního intermediálního projektu - elektronická forma, verbální část - 4 strany normotextu a 20 obrazových příloh. Ústní zkouška je vedena ve formě rozpravy na projektem a tématy týkajícími se osnovy semináře.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.