VV8MP_SDU1 Seminář k dějinám umění 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student má přehled o vývoji umění od pravěku po současnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student rozumí úloze a základním metodám oboru dějiny umění a dalších oborů (umělecká kritika) a je schopen je vysvětlit. Student rozumí významu a specifikům výuky dějin umění ve výtvarné výchově a je schopen je vysvětlit. Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky dějin umění a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe. Student se orientuje v hlavních pojmech a ikonografických tematech dějin umění.
Osnova
  • 1.Podstata a cíle dějin umění a dalších oborů zabývajících se uměním. 2.Základní metody dějin umění. 3.Základní pojmy dějin umění a jejich reflexe v historii a současnosti. 4.Uměleckohistorický popis jako součást práce historika umění. 5.Postavení a úloha dějin umění ve výtvarné výchově. 6.Didaktická transformace poznatků dějin umění pro potřeby pedagogické praxe ve výtvarné výchově.
Literatura
  • RUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 8072095218. info
  • FOSTER, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková. Praha: Slovart, 2007, 704 s. ISBN 9788072099528. info
  • KROUPA, Jiří. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996, 216 s. ISBN 80-210-1452-0. info
  • KROUPA, Jiří. Školy dějin umění : metodologie dějin umění. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 253 s. ISBN 9788021042476. info
  • GOMPERTZ, Will. Na co se to vlastně díváme? Praha: NLN, 2014, 323 s. info
  • FRANTA, Jiří a Ondřej HORÁK. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha. Labyrint, 2014, 100 s. info
  • HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Translated by Allan Plzák, Illustrated by Hanna Maderová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1991, 517 s. ISBN 8020402055. info
  • BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění : názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1991, 246 s. ISBN 8020702466. info
Výukové metody
Teoretická příprava, skupinová práce, diskuze, návrh a tvorba komiksů zprostředkujících dějiny umění žákovské cílové skupině, formulace návrhů výuky.
Metody hodnocení
Odevzdání kompletního realizačního plánu vyučovací jednotky a jeho realizace v dohodnutém termínu. Prezentace jednotlivých kroků tvorby didaktického komiksu (obsah, struktura, forma, výsledné zpracování).
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018.