XPPk02 Vstupní pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace + 3 dny praxí. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk02/01: Pá 29. 9. 11:10–12:50 učebna 37, Pá 20. 10. 8:00–14:00 , Pá 3. 11. 11:10–12:50 učebna 39, L. Grůzová
XPPk02/02: Pá 29. 9. 11:10–12:50 učebna 28, Pá 20. 10. 8:00–14:00 , Pá 3. 11. 11:10–12:50 učebna 20, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět současné mateřské škole;
poznat dynamiku a intenzitu vlastního chování a prožívání, své sebepojetí;
použít informace o sobě k poznání svých silných stránek a jejich rozvíjení;
vytvořit deník praxe;
předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) tvrzení o různorodosti vzdělávacích programů;
interpretovat různé vzdělávací styly učitele;
Osnova
  • Praxe probíhá po dobu jednoho týdne na fakultních mateřských školách v Brně, které byly ohodnoceny ČŠI jako příklady dobré praxe. Školy jsou vybírány tak, aby se lišily svým zaměřením (Daltonský plán, Začít spolu, Podpora zdraví v MŠ, běžné mateřské školy). Praxe je výhradně hospitační, studenti pozorují prostředí, učitele a děti. Na praxi navazují reflektivní semináře, kterých se účastní pedagog a psycholog z řad vysokoškolských učitelů. Studenti poznávají dynamiku svého chování a prožívání, své sebepojetí. Poznávají silné stránky své osobnosti se zaměřením na jejich další rozvoj.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 301 stran. ISBN 9788024734347. URL info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom & Aisis, 2000, 95 s. ISBN 80-86106-08-X. info
    doporučená literatura
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena. Pozitivní psychologie – užitečný zdroj inspirace pro prevenci sociálně patologických jevů. In Prevence. 1. vyd. Praha: Život bez závislosti, 2015, s. 6-7. ISSN 1214-8717. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. ISBN 8071780421. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info
Výukové metody
pozorování v mateřské škole, seminář
Metody hodnocení
3 návštěvy mateřské školy; písemná esej;
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.