XPPp01 Základy dramatické výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPp01/01: každé sudé pondělí 15:45–17:25 učebna 19, V. Rodová
XPPp01/02: každé sudé pondělí 13:55–15:35 učebna 19, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit dramatickou výchovu jako způsob využití prvků a postupů dramatického umění ve výchově a vzdělávání, což vede k podpoře tvořivosti studentů a jejich osobnostního a sociálního rozvoje. Po absolvování kurzu bude student schopen: Porozumět oboru dramatická výchova v kontextu umění, pedagogiky a psychologie. Navrhnout a zrealizovat krátký strukturovaný celek, ve kterém využije metody a techniky dramatické výchovy při práci s literární předlohou. Interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy.
Osnova
  • Předmět dramatické výchovy, pedagogicko-psychologická a umělecká východiska, postavení dramatické výchovy v systému základního školství v ČR. Metody a techniky dramatické výchovy, využití při práci s příběhem. Skupinová citlivost, improvizace. Vyprávění příběhů, techniky storytellingu. Hra v roli, psychosomatická jednota. Divadelní znak, divadelní zkratka a metafora. Hra s předmětem, reálná, zástupná a imaginární rekvizita. Strukturovaný dramatický celek, tematizace příběhu. Vlastní pedagogický výstup postavený na živém aktivním vyprávění.
Literatura
    povinná literatura
  • Koťátková, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing
  • Pavlovská, M. (2007). Dramatická výchova. In Svobodová, J. (ed.) Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (zdroje a inspirace pro učitele). Brno: MSD s.r.o.
  • SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 167 stran. ISBN 9788026200208. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 10. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005, 153 s. ISBN 8090166067. info
    doporučená literatura
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA
  • Štembergová-Kratochvílová, Š. (1994). Metodika mluvní výchovy dětí. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • Provazník, J. (2014). Dramatická výchova má ve škole své místo. Komenský, 138 (3), 5−9.
  • HECKMANN, Helle. Pomalé rodičovství : vědomá péče o děti - inspirativní přístup školky Nøkken. Translated by Jana Čeřenová. Praha: DharmaGaia, 2016, 145 stran. ISBN 9788074360626. info
  • RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu : vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 179 s. ISBN 978-80-210-7593-1. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. info
  • MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře : náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 50 s. ISBN 8073319225. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 8070681586. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami : dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 117 s. ISBN 8071783552. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992, 40 s. ISBN 80-7068-047-4. info
Výukové metody
dílna (strukturování dramatické práce, živé obrazy aj.), diskuze, skupinová práce, přednáška, domácí práce
Metody hodnocení
Písemné zpracování excerptu vybraného titulu, realizace pedagogického výstupu a následná rozprava jako podklad kolokvia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.