ZS1MK_CjD1 Didaktika českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_CjD1/01: Pá 22. 9. 9:20–11:00 učebna 3, Pá 27. 10. 14:50–16:30 učebna 20, Pá 3. 11. 9:20–11:00 učebna 24, Pá 15. 12. 9:20–11:00 učebna 36, K. Klímová
ZS1MK_CjD1/02: Pá 22. 9. 17:35–19:15 učebna 35, Pá 10. 11. 18:30–20:10 učebna 5, Pá 24. 11. 15:45–17:25 učebna 35, Pá 8. 12. 9:20–11:00 učebna 32, K. Klímová
Předpoklady
ZS1BK_CjJA Jazyková analýza textu
Student musí dobře ovládat poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe, a to včetně pravopisu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu Po absolvování předmětu je student schopen definovat didaktiku českého jazyka jako vědu, podat její rozbor a ukázat na vztah k ostatním vědním oborům. Vyzná se v cílech a úkolech jazykového vyučování v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání. Orientuje se v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň základní školy a v dalších pomůckách. Ovládá nejnovější metody a formy ve vyučovacích hodinách. Chápe důležitost osobnosti učitele nejen při vyučování mateřštiny, ale i při výchově k národnímu vědomí a národním hodnotám, uplatňuje zásadu integrity. Vede žáky k osvojení základních pravidel českého pravopisu.
Osnova
  • 1. Typy a struktura vyučovacích hodin. 2. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 3. Všestranný jazykový rozbor. 4. Metody práce učitele. 5. Didaktické zásady. 6. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 7. Práce s různými typy učebnic českého jazyka pro 1. stupeň základní školy. 8. Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacím hodinách, jejich význam pro praxi. 9. Pravopisné vyučování, druhy pravopisu.
Literatura
    povinná literatura
  • Akademická pravidla českého pravopisu (Variant.) : Pravidla českého pravopisu [Hlavsa, 1993] : Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [Hlavsa, 1993]. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 137 s. ISBN 9788021042445. info
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
    doporučená literatura
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
  • ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň. spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
Výukové metody
Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, metody písemných testů a samostatné práce studentů.
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen zápočtem, který student získává po splnění písemného testu (korektura). Jeho obsahem je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického. Dovednost se nacvičuje formou samostatné práce (prostřednictvím úkolů v IS). V textu o deseti řádcích se může student dopustit max. 2 chyb.
Navazující předměty
Informace učitele
Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ a znalost základního kurikulárního dokumentu, tj. RVP ZV pro 1. stupeň ZŠ, Standardů pro základní vzdělávání a Metodických komentářů ke Standardům.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.