PdF:ZS1MK_CjD1 Didaktika českého jazyka 1 - Informace o předmětu
ZS1MK_CjD1 Didaktika českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_CjD1/01: Pá 22. 9. 9:20–11:00 učebna 3, Pá 27. 10. 14:50–16:30 učebna 20, Pá 3. 11. 9:20–11:00 učebna 24, Pá 15. 12. 9:20–11:00 učebna 36, K. Klímová
ZS1MK_CjD1/02: Pá 22. 9. 17:35–19:15 učebna 35, Pá 10. 11. 18:30–20:10 učebna 5, Pá 24. 11. 15:45–17:25 učebna 35, Pá 8. 12. 9:20–11:00 učebna 32, K. Klímová - Předpoklady
- ZS1BK_CjJA Jazyková analýza textu
Student musí dobře ovládat poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe, a to včetně pravopisu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu Po absolvování předmětu je student schopen definovat didaktiku českého jazyka jako vědu, podat její rozbor a ukázat na vztah k ostatním vědním oborům. Vyzná se v cílech a úkolech jazykového vyučování v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání. Orientuje se v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň základní školy a v dalších pomůckách. Ovládá nejnovější metody a formy ve vyučovacích hodinách. Chápe důležitost osobnosti učitele nejen při vyučování mateřštiny, ale i při výchově k národnímu vědomí a národním hodnotám, uplatňuje zásadu integrity. Vede žáky k osvojení základních pravidel českého pravopisu.
- Osnova
- 1. Typy a struktura vyučovacích hodin. 2. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 3. Všestranný jazykový rozbor. 4. Metody práce učitele. 5. Didaktické zásady. 6. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře. 7. Práce s různými typy učebnic českého jazyka pro 1. stupeň základní školy. 8. Využití frazeologie, přísloví, rčení ve vyučovacím hodinách, jejich význam pro praxi. 9. Pravopisné vyučování, druhy pravopisu.
- Literatura
- povinná literatura
- Akademická pravidla českého pravopisu (Variant.) : Pravidla českého pravopisu [Hlavsa, 1993] : Pravidla českého pravopisu : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [Hlavsa, 1993]. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 137 s. ISBN 9788021042445. info
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- doporučená literatura
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001, 108 s. ISBN 80-7289-032-8. info
- ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
- MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň. spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
- KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- Výukové metody
- Během výuky jsou užívány metody založené na myšlenkových operacích, především analýza a syntéza. Jako další jsou používány metody řízeného rozhovoru, kritického myšlení, metody písemných testů a samostatné práce studentů.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace Předmět je ukončen zápočtem, který student získává po splnění písemného testu (korektura). Jeho obsahem je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického. Dovednost se nacvičuje formou samostatné práce (prostřednictvím úkolů v IS). V textu o deseti řádcích se může student dopustit max. 2 chyb.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ a znalost základního kurikulárního dokumentu, tj. RVP ZV pro 1. stupeň ZŠ, Standardů pro základní vzdělávání a Metodických komentářů ke Standardům.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/ZS1MK_CjD1