ZS1MK_PSSP Psychologie ve školní praxi seminář

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.3. 4hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící), Mgr. Jan Krása, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_PSSP/01: Pá 6. 10. 13:55–15:35 učebna 41, Pá 3. 11. 14:50–16:30 učebna 37, I. Žaloudíková
ZS1MK_PSSP/02: Pá 24. 11. 11:10–12:50 učebna 24, Pá 15. 12. 11:10–12:50 učebna 37, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V semináři jsou diskutována témata prostřednictvím projektů, malých výzkumných sond v praxi. Studenti v závěrečné seminární práci potvrzují schopnost řešení běžných praktických problémů školské praxe na základě získaných teoretických znalostí. Na konci kurzu student bude schopen .
-použít a interpretovat teoretické znalosti v praktickém šetření - prezentovat problémy učitelů a studentů běžné praxe
Osnova
  • 1. Psychologie ve školní praxi.
  • 2. Psychodidaktika.
  • 3. Vyučovací styl učitele.
  • 4. Kognitivní a učební styl žáka.
  • 5. Dětská pojetí učiva.
  • 6. Vnitřní poznatkové systémy žáků.
  • 7. Pedagogický konstruktivismus.
  • 8. Osobnost učitele.
  • 9. Vztahy mezi učitelem a žákem.
  • 10.Problémový žák, poruchy chování ve škole.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
    doporučená literatura
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Výukové metody
prezentace tématu, skupinová diskuse, projekt, četba
Metody hodnocení
zápočet - aktivní účast ve výuce, prezentace tématu, zápočtový test (70% úspěšnost)
Informace učitele
Psychologie ve školní praxi
ZS1MK_PSSP
podzim 2017
1. Vedení třídy – management třídy, profesní identita učitele, vztah založený na důvěře a respektu učitel-žák, partnerský vztah. efektivní komunikace. ((FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995, KOPŘIVA A KOL.Respektovat a být respektován. Praha, Portál. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.)
2. Vyučovací styl učitele – vyučovací styly učitele, historické kořeny, klasifikace, hlavní rysy, využití ve výuce. (Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál 2008, . (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0).
3. Učební styl žáka – model struktury učebního stylu, klasifikace, diagnostika, možnosti jeho ovlivňování, autoregulace učení. ((ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 19. KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0, RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1996.)
4. Dětské pojetí učiva – dětská pojetí, struktura dětských pojetí, diagnostika, pedagogický konstruktivismus, vnitřní poznatkové systémy žáka, edukační aplikace. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002)
5. Psychodidaktika – vymezení , využití při učení a vyučování, aplikace v pedagogické praxi. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011)
6. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání – teorie behaviorální, kognitivně psychologické, humanistické, vzdělávací koncepce transmisivní, interpretativní, autonomní. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.)
7. Konstruktivistická teorie v praxi – didaktický konstruktivismus, vytváření pojmů a představ, konstruktivní vyučování, využití v praxi. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 20, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011)
8. Strategie učení – kognitivní vývoj dětí, strategie učení, myšlení, rozvoj metakognice a tvořivosti, osvojování vědomostí, myšlenkové mapy (KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0. KOHOUTEK, R. Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace. 2008. č.3 s. 3-232. ISSN 12111-4669, MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011)
9. Učitelovo pojetí výuky – vymezení pojmu, vývoj, diagnostika.( ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011)
10. Utváření sebepojetí dítěte a vliv školy – vymezení sebepojetí, teorie „já“, význam učení pro sebepojetí, činitelé utváření sebevědomí, zralost „já“ a škola, identita „já“, podporování sebevědomí, ovlivnění sebepojetí dítěte ve škole. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995).
11. Myšlenkové mapy ve škole – možnosti strategie učení, vizualizace učiva, tvorba myšlenkových map a jejich využití, příklady v praxe. Butzan, T. Buzan B. Myšlenkové mapy. Brno,: Bizbook 2012, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995).
12. Úspěšnost učitele – zjištování vlastností učitele, citová stabilita učitele, učitelský stres, vyrovnávání se stresem u učitelů, profesionalita učitele. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995, Konning , Heller, Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1995)
13. Jak řešit kázeňské problémy – nespolupracující chování, rušivé chování, možnosti řešení, příklady z praxe. (Auger, M.T., Boucharlant, C. Učitel a problémový žák. Praha: Potrál, 2005, .CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 199, KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005).
15. Volné téma
Literatura:
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011,
KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995,
Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
1.AUGER, M.T., BOUCHARLAT, C. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005.
2. BUZAN 3. ČÁP, J., MAREŠ, J. , T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012.
4. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994
5. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002
6. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993
7. DITTICH, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992
8. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995
9. KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.
10. KOHOUTEK, R. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků. In Problémy kurikula základní školy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006. ISBN 80-210-4125-0.
11. KOHOUTEK, R. Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání. Pedagogická orientace. 2008. č.3 s. 3-232. ISSN 12111-4669.
12. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.
13. KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.
14. LAŠEK, J., MAREŠ, J. Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická revue, 43, 1991, 6, s.401-410.
15. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998
16. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s.83-94.
17. MAREŠ,J. SKALSKÁ,H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol . Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s.248-264.
18. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995
19. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996.
20. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996.
21. RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1996.
22. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994
Pokyny k seminární práci:
- Rozsah 5 – 10 normostran
- Citace podle APA
- Struktura
1) úvod
2) teoretická část (citace literatury)
3) praktická část – příklad z praxe
4) závěr
- Nahrát do odevzdávárny do 31.12.2015
Je možné si vybrat buď z témat výše uvedených nebo provést jeden praktický úkol
1) Zjistit svůj styl učení
2) Popsat své pojetí výuky
3) Zjistit žákovské prekoncepty zvoleného fenomenu/pojmu
Více k úkolům na přednášce, v prezentaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.