ZS1MK_SRT Strategie řízení třídy

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Černá (cvičící)
Mgr. Bc. Ivona Princlíková (cvičící)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_SRT/01: Pá 22. 9. 17:35–19:15 učebna 34, Pá 29. 9. 17:35–19:15 učebna 37, Pá 3. 11. 17:35–19:15 učebna 41, Pá 1. 12. 17:35–19:15 učebna 41, K. Černá
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konkretizuje manažerské kompetence učitele; zdůvodní vybraný způsob uspořádání třídy s jeho pozitivy a negativy; zná základní legislativu; vysvětlí význam strategického plánu rozvoje třídy a jeho obsahové zaměření; zná požadavky na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu; zná strukturu tematického plánu, uvede jeho příklad; uvede příklady povinné dokumentace školy; uvede příklady pravidel třídy, aktivit pro její sociální kohezi; navrhne plán pro přijímání nových žáků do třídy; ví, na které instituce se obrátit při řešení specifických problémů na škole; zná práva a povinnosti rodičů a svoje povinnosti vůči nim.
Osnova
  • Koncepce výchovy a vzdělávání v ČR pro 21. století, vzdělávací politika v ČR. Národní program rozvoje vzdělávání a kurikulární dokumenty. RVP ZV. Školská legislativa a školní dokumentace. Školský a třídní management Role třídního učitele: prostředí a podmínky pro učení, vybavení, uspořádání třídy; třídní plánování Školní dokumentace,ŠVP ZV, rozvrh a možnosti jeho úpravy; plánované akce školy a projekty; spolupráce s odborníky; Plánování učitele Aktivizující, kooperativní výukové metody, komplexní výukové metody Individualizace a diferenciace Problémy třídy Rodiče a spolupráce s nimi Sebereflexe učitele
Literatura
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 9788073677848. URL info
  • Vedení školy v praxi :vše, co potřebujete k úspěšnému řízení školy!. Edited by Lenka Slavíková - Radoslav Kučera - Petr Linhart. Praha: Raabe, 2003, 1 sv. (na. ISBN 80-86307-13-1. info
  • NEZVALOVÁ, Danuše. Kvalita ve škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 111 s. ISBN 8024404524. info
  • SPIRIT, Michal. Zákoník práce s komentářem pro školy, předškolní a školská zařízení. Vyd. 2., dopl. a aktualiz. v. Praha: Portál, 2001, 244 s. ISBN 80-7178-674-8. info
  • Školský management I : mezinárodní sborník. Edited by Ludvík Eger - Dagmar Jakubíková. 1. vyd. V Chebu: Západočeská univerzita, 1999, 106 s. ISBN 8070825871. info
  • EGER, Ludvík. Efektivní školský management. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 224 s. ISBN 80-7082-430-1. info
  • OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 109 s. ISBN 8070679417. info
  • FISCHER, Walter A. a Michael SCHRATZ. Vedení a rozvoj školy : do budoucnosti s novou kulturou řízení. Translated by Ludmila Studénková - Zdena Kuchařová Kalná - Tomáš Káňa. Brno: Paido, 1997, 173 s. ISBN 8085931346. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • BRADA, Josef, Jan SOLFRONK a František TOMÁŠEK. Vedení školy. Praha: RAABE, 1996, ca 300 s. ISBN 80-902189-0-3. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Výukové metody
semináře s aktivní účastí studentů; příklady z praxe
Metody hodnocení
Zápočet - seminární práce Kritéria pro seminární práci: rozsah 4-6 stran podle zadání vyučujícího, elektronická verze.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.