AJ2RC_STAL Britská literatura od počátků po romantismus

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/24. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
A reading proficiency adequate to university level.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims to map out the period of the British literature from the beginnings till the end of the 18th century. This course is designed to help students to comprehend the selected primary texts of Old English, Middle English and Early Modern period up to the beginning of the English novel. The seminar is based on reading and analysis of selected extracts, and activities and discussions related to them. The objectives of the course are that the students are acquainted with chief authors and their works of the English literary canon, discussing archetypes and topics of the relevant periods.
Osnova
  • 1. General introduction to Old English period: OE poems (Seafarer, Wanderer, The Dream of the Rood) and riddles.
  • 2. The Different Heroes: Beowulf and Gawain and the Green Knight
  • 3. Middle English Literature: Geoffrey Chaucer in Context. ("Prologue to Canterbury Tales" and "The Wife of Bath's Tale.")
  • 4. Elizabethan Era: The Cruel Wooings of A Midsummer Night's Dream + Shakespeare's sonnets (18, 29, 130).
  • 5. Satire against Progress: Jonathan Swift's Modest Proposal and Gulliver's Travels
  • 6. The Dawning of a New Genre: The Novel and Daniel Defoe's Robinson Crusoe.
Literatura
  • A midsummer night's dream [Shakespeare] (Orig.) : Sen noci svatojánské [Shakespeare, 1994] : Sen noci svatojánské [Shakespeare, 1996]. info
  • SHAKESPEARE, William. Hamlet, dánský princ (Obsaž.) : Pět her [19420]. info
Výukové metody
Discussion, small group work, lecture, in class writing exercises.
Metody hodnocení
Weekly writing exercises in Moodle (25%)
Participation (20%)
In-class low-stakes writing (5%)
Annotated bibliography of five academic papers related to one text from the curriculum (50%).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=995
During the course, students read one longer text (a novel) and watch a Shakesperean play. Reading assignments for the remaining sessions are of a shorter nature.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.