PdF:ASPG_SPPG Speciální pedagogika - Informace o předmětu
ASPG_SPPG Speciální pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 8/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 12. 10. 9:00–12:50 učebna 32, Pá 26. 10. 9:00–12:50 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání jedinců vyžadujících zvláštní péči.
Je zaměřen na vymezení oboru speciální pedagogika, jeho klasifikaci, odbornou terminologii, specifika práce a metod práce s handicapovanými a vztahy s pedagogikou sociální.
Prakticky se student seznámí s vybraným speciálně-pedagogickým zařízením, které navštíví a seznámí se s posláním, se specifiky práce s postiženými jedinci, speciálními terapeutickými přístupy apod.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;
- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;
- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími. - Výstupy z učení
- student bude schopen orietnace v oboru. Bude znát jednotlivá specifika konkrétních posižení a bude schopen navrhnout speficiké vzdělávací podmínky pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
- Osnova
- VYMEZENÍ PŘEDMĚTU, OKRUHY KE ZKOUŠCE:
- 1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů.
- 2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
- 4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.
- 5. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče. 6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče, IPPP.
- 7. Speciálně-pedagogická diagnostika.
- 8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR.
- 9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie.
- 10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.
- 11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.
- 12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
- 13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.
- 14. Kombinované vady. Definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace.
- 15. Autismus. Etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.
- 16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, význam použití.
- 17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.
- 18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích.
- 19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky.
- 20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o, 2004, 248 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-22-5. info
- neurčeno
- Vzdělávání hluchoslepých
- KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HRICOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Narušená komunikační schopnost, sluchové postižení. 2013. info
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Otázky speciálně pedagogického poradenství :základy, teorie, praxe. Edited by Marie Vítková. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 261 s. ISBN 80-86633-08-X. info
- ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
- DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
- Výukové metody
- přednáškový blok
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Požadavky k ukončení:
1) odevzdání seminární práce (rozsah min. 4 strany) z vlastní návštěvy speciálně-pedagogického zařízení pro výchovu a vzdělávání jedinců vyžadujících zvláštní péči práce bude obsahovat stručné seznámení se zařízením, zaměření, zřízení, zařazení klientů a jejich postižení, využívané metody práce s handicapovanými v zařízení, návaznost a spolupráce s dalšími subjekty apod.;
2) písemná zkouška v rozsahu vypsaných okruhů. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ASPG_SPPG