PdF:CJc301 Didaktika českého jazyka pro s - Informace o předmětu
CJc301 Didaktika českého jazyka pro střední školy 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 9 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJc301/01: Pá 19. 10. 16:00–17:50 učebna 21, Pá 26. 10. 10:00–11:50 učebna 21, Pá 30. 11. 16:00–17:50 učebna 20, A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je praktické zvládnutí vybraných strategií a postupů zaměřených na rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků, na rozvoj práce s textem a tvořivosti ve výuce českého jazyka na SŠ.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody vedoucí k rozvíjení aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, (zejména mluvnice a slohu) na SŠ; 4. prakticky užívat učebnice českého jazyka pro SŠ. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu SV.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na gymnáziu. 2. Metody a strategie efektivního učení - metody evokační fáze výuky, metody fáze uvědomění, metody fáze reflexe. 3. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce. 4. Kladení otázek. 5. Učebnice a jiné pomůcky.
- Literatura
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Online. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 978-80-87000-11-3. URL info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. K zápočtu předvedou studenti vlastní prezentaci vyučovací hodiny obsahující aplikaci metod na vybraných tématech učiva českého jazyka. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJc301