PdF:DEkRED Didaktické aspekty výuky regio - Informace o předmětu
DEkRED Didaktické aspekty výuky regionálních dějin
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 10k. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DEkRED/01: Pá 28. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, F. Čapka
- Předpoklady
- Vedle sledování vytypovaných regionů dokázat vytvářet složitou strukturu určitých skutečností a vazeb na jistém územním prostoru lidské pospolitosti. Dokázat zachytit historický vývoj se všemi jeho atributy, dále jej analyzovat a uplatňovat ve výuce dějepisu a v příbuzných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Regionální dějiny nejsou samostatnou vědní disciplínou, jsou nedílnou součástí celé historiografie. Představují jen specializaci v rámci prostorového členění. Předmět je určen objektivními specifickými rysy a vztahy, do kterých vstupují lidé, kteří žijí a pracují na určitém území (v regionu). Cílem předmětu je na známém prostředí ukázat a přiblížit některé vývojové fáze, a tím dokumentovat širší souvislosti v celonárodním procesu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět a vysvětlit základní otázky obsahu disciplíny. Regionální tematiku dokáže zařazovat do obsahu dějepisného vyučování, aby jeho budoucí žáci se patřičně seznámili s historickým vývojem toho kterého místa a kraje, v němž žijí. Studenti dokáží pracovat s regionálními prameny a literaturou, propojovat je na celostátní úroveň a provádět jejich kritiku. V průběhu výuky připraví power-pointovou prezenci o své nejbližší lokalitě, kterou představí kolegům, ostatním studentům.
- Osnova
- 1. Podstata,poslání a vymezení regionálních dějin v rámci historiografie. 2. Vztah regionálních dějin a historické vlastivědy. 3. Vazba a chápání regionu. 4. Vztah regionálních dějin a celostátních dějin. 5. Dějiny obcí, měst a vesnic. 6. Význam kronik v regionálních pracích. 7. Místopisné a vlastivědné projekty. 8. Správní a sídelní regionalizace. 9. Regionální dějiny a ekologie. 10. Zeměpisná, jazyková složka a regionální dějiny. 11. Úloha regionálních dějin ve výuce dějepisu. 12. Kulturní regionalistika.
- Literatura
- povinná literatura
- Regionální dějiny v dějepisném vyučování na českých a slovenských školách. Ústí nad Labem 2006. ISBN 80-7044-843-1.
- Výukové metody
- 1. Informačně-receptivní. 2. Reproduktivní. 3. Problémového výkladu. 4. Heuristická metoda. 5. Názorně demonstrační.
- Metody hodnocení
- 1. Písemný test, rozsah 20 kontrolních otázek = 40 bodů, úspěšnost = alespoň 25 bodů. 2. Vypracování a představení prezentace v power-pointu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/DEkRED