PdF:FC1804 Počítače ve fyzice - Informace o předmětu
FC1804 Počítače ve fyzice
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/1. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 14:00–14:50 laboratoř 84
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti o jednoduchých fyzikálních modelech na PC a jejich interpretace, dále pak základní dovednosti aplikace využití počítačů a internetu při studiu fyziky a přípravě výukových podkladů. Náplní je tvorba vlastní fyzikálních aplikací a využití internetu provádění pokusů podporovaných počítačem a využití volně dostupných programů pro modelování fyzikálních dějů. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako modelování, simulace, podpůrné programu pro řízení vzdělávacího procesu.
Vědomosti: model; modelování; simulace
Dovednosti: vytvářet fyzikální model; upravovat již existující modely; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: akceptovat význam fyzikálního modelu děje v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat fyzikální modely v učitelské praxi
- sestavit/vytvořit výukovou oporu na adekvátní úrovni
- zhodnotit správnost používaných programů a opor v pedagogické praxi - Osnova
- Sylabus cvičení (po týdnech či blocích):
- Program FAMULUS - úvod
- Program FAMULUS - významné fyzikální experimenty
- Sicyon, GnuPlot
- Octave, Drape, Robmotione
- Wolfram|Alpha
- Google jako výpočetní nástroj
- Základní komunikační protokoly na Internetu
- Řízení projektu: MindMan, SmartDraw, Ganttovy diagramy
- Výukový modelovací software pro elektroniku
- Využití tabulkových kalkulátorů pro fyzikální výpočty
- Modelování fyzikální jevů
- Rastrová a vektorová grafika
- Literatura
- povinná literatura
- KLIMEK, Jaromír. Využití modelovacího systému FAMULUS k řízení jednoduchých experimentů. Edited by František Šťastný. 1996, 68 l. info
- doporučená literatura
- ŠŤASTNÝ, František. Systém Famulus 3.5. Computer Echo : Časopis pro manažery, podnikatele a experty. Praha: CompAlmanach, 1993, roč. 1993, č. 4, s. 43. ISSN 0862-870X. info
- Výukové metody
- frontální výklad a samostatné plnění průběžných úkolů
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Kombinované studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
CŽV studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mini-výstupu s vlastní prezentací. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu. - Informace učitele
- Nutné:
http://www.ises.info/ http://kdf.mff.cuni.cz/~koupil/pocitace/famulus.php
http://fyzweb.cuni.cz/
http://www.aldebaran.cz/studium/fyzika/index.html
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hframe.html
Applety:
http://www.walter-fendt.de/ph14cz/index.html
http://www.phy.mtu.edu/links/Interactive_Physics.html
http://phet.colorado.edu/simulations/index.php?cat=Top_Simulations
http://www.myphysicslab.com/
http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/phys/Class/BBoard.html
http://webfyzika.fsv.cvut.cz/
http://hypertextbook.com/facts/index-topics.shtml
http://www.colorado.edu/physics/2000/index.pl
http://www.fearofphysics.com/index1.html
Měření:
http://www.ises.info/
Video:
http://www.wfu.edu/physics/demolabs/demos/avimov/bychptr/bychptr.htm
http://videoserver.cesnet.cz/videoarchiv.php
http://www.aldebaran.cz/animace/index.html
http://sciencehack.com/videos/category/1
Astro:
http://www.physics.muni.cz/astrodidaktika/
Http://www.hvezdarna.cz
http://www.physics.muni.cz/astroulohy/
Sbírka odkazů:
http://www.gbl.cz/profesor/duhajsk/fyzikln.htm
Encyklopedie:
http://fyzika.jreichl.com/index.php
ČEZ a energie:
http://www.cez.cz/cs/vzdelavani.html
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/FC1804