PdF:HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1 - Informace o předmětu
HV050 Didaktika HV pro ZŠ 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV050/01: Po 11:00–12:50 učebna 21, D. Taylor
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit partituru k písni. Pozornost je věnována netradičním metodám a formám práce zaměřeným na rozvoj hudební tvořivosti a elementárního muzicírování.
- Osnova
- 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář; Perkusní workshop. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití v hodinách HV. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackers – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybové činnosti - pohybové a taneční hry. Základní pohybové prvky - hra na tělo, hra na ozvěnu, taktování (předtaktí). 6. Hudebně-naukové činnosti: Power pointové prezentace hudebních období s poslechem hudebních ukázek.
- Literatura
- povinná literatura
- SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy. 2, Na druhém stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 349 s.
- BLAŽKOVÁ, O. – LIŠKOVÁ, Y. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe – náměty pro začínající učitele. Ostrava, 2010.
- DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava, 2001. HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994.
- doporučená literatura
- JURKOVIČ, P. Na orffovských cestách III. Netolice: JC - Audio, 2012. ISMN 979-0-706532-24-0. 65 s.
- TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
- JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
- MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984. PECHÁČEK, S. – VÁŇOVÁ, H. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy. Praha: Karolinum 2001.(PÚ)
- EBEN, P. - HURNÍK, I. Česká Orffova škola I. – V. Supraphon, Praha, 1969 – 1998.
- HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998. 89 s.
- SEDLÁK, F. Nové cesty hudební výchovy na ZŠ. Hudební vývoj dítěte. Úvod do hudební psychologie. STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon 1981.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň, kánon - doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír/housle a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) U zápočtu prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy pro ZŠ 1. Zápočet se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV 1 a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír/ housle, zobcovou flétnu, aj.). c) 6 lidových písní ( z toho 4 vícehlasé) , 2 kánony, 2 spirituály/pracovní písně, 6 umělých písní a 8 písní k dějinám hudby (pro II. stupeň): zpěv, hra na klavír/housle – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké tercie, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) Zpracování partitury k 5 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. e) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV. f) Hra na sopránovou zobcovou flétnu - 5 lidových písní.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/HV050