ICJk14 Didaktika literární výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je schopen adekvátního metodického zpracování učiva literární výchovy, především adekvátní interpretační práce s textem. Dokáže uplatňovat různorodé metody a formy, včetně tvořivých a kultivujících celkovou čtenářskou a literární gramotnost žáků.
Výstupy z učení
Student dokáže vysvětlit specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, zvládne postupy přípravné práce s textem, dokáže aplikovat různé interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a osvojí si další metody a formy práce přispívající k rozvoji a upevňování dětského čtenářství a literární gramotnosti.
Osnova
  • 1. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, 2. Literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 4. Přípravná komplexní interpretace textu (ukázkový postup). 5. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 6. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 7. Funkce didaktické interpretace, interpretační otázky a úkoly (metody interpretace) – ukázkový postup. 8. Interpretace textu a žákovská tvořivost. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Mimočítanková četba (výběr, kontrola), hodiny tzv. aktuální literární výchovy 11. Kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka. 12. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
    neurčeno
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
Výukové metody
Typ výuky: konzultace Metody: přímá práce s textem, ukázky přípravné interpretace textu a její didaktické transformace, diskuse nad vybranými otázkami oboru
Metody hodnocení
Způsob ukončení: kolokvium Požadavky na ukončení: zpracování písemné práce obsahující didaktické zpracování vybraného učiva literární výchovy na 1. stupni základní školy jako východiska pro kolokvium
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.