IPPp12 Didaktika elementárního čtení a psaní

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu: student definuje pojmy čtenářská a písařská dovednost, vysvětlí základní principy vyučování prvopočátečního čtení a psaní; aplikuje dovednosti projektovat a realizovat výuku předmětu čtení a psaní v elementárních třídách; zhodnotí proces výuky prvopočátečního čtení a psaní a zargumentuje formou sebereflexe vlastní postupy a postoje.
Osnova
  • 1. Vývoj písma, dějiny písma.
  • 2. Historický vývoj metod čtení a psaní.
  • 3. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní.
  • 4. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní.
  • 5. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní.
  • 6. Vědecké základy písma, tvarové skupiny.
  • 7. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma.
  • 8. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní.
  • 9. Metodika výuky čtení a psaní ve 2.-5. ročníku.
  • 10. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení a psaní.
  • 11. Jazyková příprava žáka na výuku čtení, předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik.
  • 12. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení.
  • 13. Hodnocení a klasifikace čtení a psaní v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasifikace a jejich využití v primární škole. Využití alternativních forem hodnocení ve čtení a psaní.
  • 14. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v příravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence.
  • 15. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky.
  • 16. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
Literatura
  • FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 282 stran. ISBN 9788027102891. URL info
  • HAVEL, Jiří. Výuka elementárního čtení a psaní na přechodu k inkluzi. In Jiří Havel. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 71-112. ISBN 978-80-210-7150-6. info
  • FASNEROVÁ, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 117 s. ISBN 9788024431437. info
  • HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
  • Čtením ke vzdělání : texty z konference Čtením ke vzdělání, pořádané občanským sdružením Centrum Čítárna, Společností pro podporu a rozvoj čtenářství (CzechRA), Katedrou primární pedagogiky a Katedrou české literatury UK Ped. Edited by Radka Wildová. Praha: Svoboda Servis, 2004, 84 s. ISBN 8086320367. info
  • GAVORA, Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť : vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2003, 158 s. ISBN 8022318698. info
  • HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
  • HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
  • Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 196 s. ISBN 80-7178-481-8. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
  • HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
  • KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
  • HAVEL, Jiří. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 1998, s. 33-36. ISBN 80-85931-56-7. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
  • SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
  • ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
Výukové metody
prezentace, diskuse v hodině, domácí úkoly
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.