PdF:IPPp20 Inkluzivní vzdělávání v prim - Informace o předmětu
IPPp20 Inkluzivní vzdělávání v primární škole
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Na konci kurzu bude student schopen: Vysvětlit teoretický koncept inkluzivního vzdělávání, jeho hodnoty a principy. Formulovat teoretická východiska pro tvorbu vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi. Zhodnotit aplikované strategie výuky pro cílovou skupinu žáků.
- Osnova
- 1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání, současná situace v ČR a v zemích V4 2. Paradigma inkluzivního vzdělávání v kontextu V4, hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy 3. Základní pojmy, změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě, práce s diverzitou 4. Inkluzivní škola a její kvalita (pojetí v ČR a v ostatních zemích V4) 5. Kontextové faktory inkluzivního vzdělávání, interní a externí spolupráce školy 6. Základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi 7. Diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby, strategie edukace v heterogenním kolektivu 8. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (spolupráce pedagoga a asistenta) 9. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (rozmanité složení třídního kolektivu) 10. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (spolupráce s ostatními učiteli) 11. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (komunikace s rodinou) 12. Reflexe kurzu a kolokvium
- Literatura
- TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 stran. ISBN 9788075520081. info
- HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 s. ISBN 978-80-210-7150-6. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL a Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 118 s. ISBN 978-80-210-5779-1. info
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- HAVEL, Jiří a Hana FILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 321 s. ISBN 978-80-7315-202-4. info
- LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
- HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. info
- Výukové metody
- diskuse, domácí úkoly, přednášky, zadané vlastní studium literatury, exkurze
- Metody hodnocení
- Typ ukončení: prezentace portfolia (reflexe inkluzivní praxe), kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/IPPp20