PdF:IPSk08 Poradenská psychologie a patop - Informace o předmětu
IPSk08 Poradenská psychologie a patopsychologie
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( IPSk06 Psychohygiena , IPSk07 Psychodidaktika , IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Cíle předmětu
- Poskytnout přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství). Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství. Zaměřit se na výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci. Představit školská poradenská zařízení.
- Osnova
- 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby ve školství. • 2. Poradenská intervence, krizová intervence. • 3. Nespecifické výukové problémy. • 4. Specifické poruchy učení. • 5. Poruchy pozornosti a aktivity. • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. • 7. Žák s poruchou autistického spektra. • 8. Poruchy chování, • 9. Disharmonický vývoj osobnosti • 10. Šikana. • 11. Dítě se syndromem CAN. • 12. Dítě s odlišností v mentálním vývoji. • 13. Dítě, které si ubližuje – automutilace, poruchy příjmu potravy.• 14. Specifika inkluzivního vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- neurčeno
- PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání. 2., dopl. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2013, 164 s. ISBN 9788024745855. URL info
- FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Translated by Eva Klimentová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 8071789933. info
- Výukové metody
- prezentace tématu, skupinová diskuse, samostudium, konzultace
- Metody hodnocení
- zápočtový test (70% úspěšnost), aktivní účast na konzultacích
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS
!NOWANY(IPSk06,IPSk07,IPSk08) - IPSk06 Psychohygiena
!NOWANY(IPSk05,IPSk07,IPSk08) - IPSk07 Psychodidaktika
!NOWANY(IPSk06,IPSk05,IPSk08)
- IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/IPSk08