MA2MP_SDM1 Teaching of Mathematics 1 - Seminar

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Department of Mathematics – Faculty of Education
Supplier department: Department of Mathematics – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
MA2MP_SDM1/01: Wed 15:00–16:50 učebna 37, L. Pavlíčková
Prerequisites
Basic knowledge of mathematical disciplines, namely arithmetics and algebra.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to teach some parts of mathematics at the secondary school. Student will understand the methods and forms in mathematical education. Gradual constructing of number domains. Consequent topics (percents, proportion, powers, etc.)
Learning outcomes
Po ukončení disciplíny je student schopen zvládnout po stránce obsahové i metodické výuku aritmetických témat zařazených ve školním vzdělávacím programu na základních školách. Číselné obory a jejich rozšiřování. Čísla přirozená, racionální, reálná. Vyvození operací, vlastnosti operací. Mocniny s přirozeným a celým exponentem. Dělitelnost v oboru přirozených čísel. Procenta, základy finanční matematiky. Poměr, úměra, trojčlenka.
Syllabus
  • Formation of basic concepts, their definitions, their properties. Proofs of chosen theomrems. Number domains and their extension. Natrual numbers, fractions, decimal numbers, rational and real numbers. Basic arithmetical operation. Divisibility. Proportion, rule of three. Percent. Financial literacy. Problems solving. Framework educational programm.
Literature
  • TIPPS, Steven, Art JOHNSON and Leonard M. KENNEDY. Guiding children's learning of mathematics. 12th ed. [Spojené státy americké]: Wadsworth Cengage Learning, 2011, xxii, 629. ISBN 9780538738507. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • HEJNÝ, Milan and František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • HEJNÝ, Milan and Naďa VONDROVÁ. Elementární matematika : (rovnice, teorie čísel, kombinatorika, planimetrie). Vyd. 2. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 79 s. ISBN 8072900145. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Teaching methods
Seminar, class discussion, performance of students
Assessment methods
final project, credit
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/MA2MP_SDM1