PdF:MSBK_SoP Sociální a pedagogická psy - Informace o předmětu
MSBK_SoP Sociální a pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Irena Kolčárková (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen: - popsat a vysvětlit základní pojmy pedagogické a sociální psychologie - charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku - popsat a vysvětlit proces učení u dětí.
- Osnova
- 1. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ.
- 2. Socializace a sociální učení, socializace v MŠ.
- 3. Percepce a atribuce. Percepční dovednosti učitele MŠ.
- 4. Komunikace. Komunikační dovednosti učitele MŠ.
- 5. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
- 6. Psychologie učení. Zákony učení, druhy učení, učení a paměť.
- 7.Psychologie inteligence a tvořivosti.
- 8.Problémové chování přeškolních dětí.
- 9.Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, prostředky výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly v rodině.
- 10.Klima školní třídy a mateřské školy.
- 11.Osobnost učitele MŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním : projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 162 stran. ISBN 9788026201823. info
- MERTIN, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 212 s. ISBN 9788073678579. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 108 s. ISBN 9788073675042. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? 6. vyd. Praha: Portál, 2007, 109 s. ISBN 9788073672706. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres. 1. vyd. Praha: Galén, 1994, 214 s. ISBN 808582406X. info
- Výukové metody
- četba, diskuse, seminární práce
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (65% úspěšnost), seminární práce (5-10 stran)
- Informace učitele
- Témata seminárních prací k SOCIÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGII
Podzim 2017
(5- 10 stran, citace podle APA)
1. Socializace – etapy, charakteristika struktury a dynamiky procesu socializace, produkty socializace, kritéria efektivity socializačního procesu (postoj, chování, sociální role, definice, vývoj a změna postojů, měření postojů, postoj a chování). Socializace dítěte v MŠ.
2. Sociální učení – sociální posilování, imitace, identifikace, využití v práci učitele, sociální adaptace, adaptace dítěte na prostředí MŠ. Adaptace, adjustace, maladaptace.
3. Percepční dovednosti učitele – vnímání druhého člověka, sebepercepce, chyby v posuzování, praktické využití v práci učitele, sebereflexe, poznávání druhých. Chyby v percepci učitele MŠ.
4. Analýza sociální interakce – východisko práce učitele MŠ. Základní formy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace) a mezilidských vztahů (rivalita, soutěžení, reciprocita), konflikt a spolupráce, interakce s druhými (sociální facilitace, konformita, poslušnost, vůdcovství,...), praktická cvičení kooperace, spolupráce.
5. Komunikace – obsahová a formální analýza, typy komunikace, efektivní komunikace, možnosti kultivace komunikačních dovedností (praktická cvičení schopnosti komunikovat), komunikační dovednosti, neverbální komunikace, dorozumívání mezi lidmi, zpětná vazba. Komunikační dovednosti učitelky MŠ.
6. Psychologie skupiny se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí, interakce předškolních dětí. Práce se skupinou dětí v MŠ.
7. Rodina jako sociální skupina, specifika a rizika výchovy v rodině. Styly výchovy v rodině.
8. Psychologie učení. Zákony učení, druhy učení, sociální učení, využití v MŠ.
9. Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné aspekty předškolního dítěte.
10. Problémové dítě v MŠ. Poruchy chování, ADD/ADHD (LMD) maladaptace ve školním prostředí, příčíny, prevence. Projevy hyperaktivity a poruchy pozornosti předškolního dítěte. Přístup učitele, možnosti ovlivnění. (Michalová, Z. Přeškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012)
11. Osobnost učitele. Požadavky na osobnost učitele MŠ, specifika role učitelky mateřské školy, učitelský stres, metody zvládání stresu, burn-out. Psychohygiena učitele MŠ předcházení stresu u učitele, relaxace, práce s dechem, sociální opora. (MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003)
12. Odměna a trest ve výchově předškolního dítěte.
13. Specifické poruchy učení. Projevy, příčiny, přístup k žákům ve školním vzdělávání.Deficity v dílčích funkcích u dětí předškolních
14. Výchovné problémy předškolních dětí. Projevy, příčiny, přístup dospělých. (MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou do 12 let. Praha : Portál, 2011)
Literatura:
1. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
2. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996.
3. MERTIN, V., GILERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školky. Praha: Portál, 2003.
4. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
5. ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Portál, 2007.
6. MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou do 12 let. Praha : Portál, 2011.
7. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998.
8. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada 2001.
9. KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001.
10. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998.
11. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995.
12. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2007.
13. HAYESOVÁ. N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.
14. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Akademia, 1999
15. MICHALOVÁ. Z. Přeškolák s problémovým chováním. Praha : Portál, 2012. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/MSBK_SoP