PdF:MSBP_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačn - Informace o předmětu
MSBP_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku)
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_SPKk/01: St 16:00–16:50 učebna 60, I. Bytešníková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základní charakteristikou komunikace dětí předškolního věku. Student bude seznámen s problematikou jazyka, řeči a rozvoje komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování tohoto předmětu student bude: - ovládat základní terminologii vztahující se k oboru logopedie - bude mít poznatky o vývoji řeči a jazykových schopností - bude se orientovat v možnostech rozvoje jazykových rovin (lexikálně- sémantická, foneticko-fonologická, morfologicko-syntaktická, pragmatická).
- Osnova
- Komunikace, narušená komunikační schopnost. Jazyk, řeč, komunikační kompetence. Ontogeneze řeči a jazykových schopností. Jazykové roviny v ontogenezi. Možnosti rozvoje komunikační kompetence u dětí předškolního věku. Rozvoj foneticko-fonologické jazykové roviny, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické a pragmatické jazykové roviny. Role učitele/učitelky mateřské školy v rámci rozvoje komunikační schopnosti dětí. Spolupráce s rodinou.
- Literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 s. info
- Výukové metody
- 80 % účást v seminářích, interaktivní diskuse.
- Metody hodnocení
- 1.Předmět je ukončen písemným testem - k absolvování předmětu je třeba uspět ze 70%. 2. Vytvoření pomůcky určené k rozvoji komunikačních kompetencí dětí předškolního věku.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace vždy upřesní vyučující na začátku semestru. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/MSBP_SPKk