PdF:MSBP_SoP Soc. a ped. psych.- přednáška - Informace o předmětu
MSBP_SoP Sociální a pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o zvláštnostech předškolního věku z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitelky MŠ. Na konci kurzu bude student schopen:
- popsat a vysvětlit základní pojmy pedagogické a sociální psychologie
- charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí působící na dítě v předškolním věku
- popsat a vysvětlit učení u dětí - Osnova
- 1. Sociálně psychologická analýza mezilidských interakcí a aktivit jako východisko práce učitele MŠ.
- 2. Socializace a sociální učení, socializace v MŠ.
- 3. Percepce a atribuce. Percepční dovednosti učitele MŠ.
- 4. Komunikace. Komunikační dovednosti učitele MŠ.
- 5. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.
- 6. Psychologie učení. Zákony učení, druhy učení, učení a paměť.
- 7.Psychologie inteligence a tvořivosti.
- 8.Problémové chování přeškolních dětí.
- 9.Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, prostředky výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly v rodině.
- 10.Klima školní třídy a mateřské školy.
- 11.Osobnost učitele MŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 9788073676278. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním : projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 162 stran. ISBN 9788026201823. info
- MERTIN, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 212 s. ISBN 9788073678579. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073673253. info
- neurčeno
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba
- Metody hodnocení
- zkouška písemná (65% úspěšnost)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/MSBP_SoP