NJ_M001 Didaktika pro učitele němčiny 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 24 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M001/Kombi03: Pá 21. 9. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 12. 10. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 26. 10. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 9. 11. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 23. 11. 11:00–12:50 učebna 55, Pá 7. 12. 11:00–12:50 učebna 55, V. Janíková
NJ_M001/Prez01: Po 12:00–13:50 učebna 55, P. Marečková
NJ_M001/Prez02: St 12:00–13:50 učebna 55, P. Marečková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu je student/ka •má přehled o jazykové politice a jazykovém vzdělávání o stěžejních kurikulárních dokumentech, způsobu tvorby školního jazykového kurikula i přípravy na vyučovací jednotku, •má znalosti a dovednosti o metodách zprostředkování a nácviku jazykových prostředků v komunikační výuce cizích jazyků s ohledem na různé organizační formy a individuální charakteristiky žáka, •schopen/schopna znalosti interpretovat a aplikovat ve výuce v rámci pedagogických praxí, •schopen/schopna reflektovat výuku a rozvíjí si sebereflexi.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni diskutovat o jazykové politice a jazykovém vzdělávání, klíčových jazykových dokumentech, jazykových učebních osnovách a přípravě výuky, interpretovat znalosti a aplikovat a rozvíjet reflexi a sebereflexi; mají znalosti o metodách výuky jazyků.
Osnova
  • 1.Evropská a česká jazyková politika, jazykové plánování, Společný evropský referenční rámec pro jazyky 2.Jazykové kurikulum, tvorba kurikula, rámcové vzdělávací programy 3.Interkulturní a interkulturní komunikační kompetence 4.Jazykové prostředky a jejich zprostředkování ve výuce němčiny jako cizího jazyka a. Výslovnost a pravopis b. Gramatika c. Slovní zásoba 5.Organizační formy výuky cizího jazyka a. Učení se na stanovištích b. Kooperativní učení c. Individualizace a diferenciace 6.Příprava vyučovací jednotky
Literatura
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 175 s. ISBN 978-80-210-5035-8. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 4., vollständig neu bearbei. Basel: Francke Verlag, 2003, xviii, 655. ISBN 3825280438. info
  • DIELING, Helga a Ursula HIRSCHFELD. Phonetik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
  • GERNGROSS, Günter, Wilfried KRENN a Herbert PUCHTA. Grammatik kreativ : Materialien für einen lernerzentrierten Grammatikunterricht. Berlin: Lagenscheidt, 1999, 160 s. ISBN 3468494793. info
  • BOHN, Rainer. Probleme der Wortschatzarbeit. Berlin: Langenscheidt, 1999, 192 stran. ISBN 3468496524. info
Výukové metody
Interaktive Vorlesung, Diskussion, Präsentation
Metody hodnocení
80 % Anwesenheit, Hausübungen
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.