PdF:OVp001 Dějiny filozofie 1 - Informace o předmětu
OVp001 Dějiny filozofie 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Erika Vonková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Erika Vonková
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:00–12:50 učebna 50
- Předpoklady
- NOW( OVp002 Seminář k dějinám filozofie 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- V tomto kursu se posluchači seznámí se základními postavami a problémy antické filosofie od Thaléta po novoplatonismus. Po úspěšném zvládnutí kursu bude student schopen vysvětlit základní problémy a charakterizovat myšlení hlavních postav z dějin nejstarší filosofie.
- Výstupy z učení
- V tomto kursu se posluchači seznámí se základními postavami a problémy antické filosofie od Thaléta po novoplatonismus. Po úspěšném zvládnutí kursu bude student schopen vysvětlit základní problémy a charakterizovat myšlení hlavních postav z dějin nejstarší filosofie.
- Osnova
- 1.Filosofie a filosofování. Údiv. Úzkost. Filosofické otázky. 2.Miléťané a Pýthagorás ( kvalita a kvantita). 3.Hérakleitos versus Parmenidés? (skutečnost a zkušenost, epistémé a doxa). 4.Mladší fysikové a atomisté (existence mnohosti). 5.Sókratés versus sofisté (gnoseologie a etika). 6.Platón versus Platón (člověk člověkem dvou světů, Platónovo učení o duši). 7.Aristotelés a Platón (nové otázky a nové odpovědi). 8.Základní otázka helénismu a její řešení (stoicismus, epikureismus, antický filosofický skepticismus). 9.Novoplatonismus, poslední obranný filosofický val proti křesťanství? 10.Raně křesťanské myšlení (patristika – její reakce na novoplatonismus). 11.Křesťanské myšlení scholastické - předscholastika - raná scholastika (dialektikové versus antidialektikové, boj o universália) - vrcholná scholastika (filosofická obrana křesťanství proti averroismu–T.Akvinský
- Literatura
- povinná literatura
- FEARN, Nicholas. Jak a o čem přemýšlejí filozofové. Od antiky k postmoderně. Přel. Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 168 s. ISBN 80- 7178- 784- 1.
- TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : (od Thaleta k Rousseauovi). 2. rozš. vyd. Praha: Paseka, 1999, 374 s. ISBN 8071852430. info
- MACHOVEC, Dušan. Dějiny antické filosofie. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962, 187 s. info
- doporučená literatura
- MOSER, Friedhelm. Malá filozofie pro nefilozofy. Přel. Jiří Horák.. Olomouc: Votobia, 2005. 158 s. ISBN 80-7220-214-
- VONKOVÁ. Erika. Svoboda Já aneb inspirace fenomenologické. In: Evropská politická společnost. Brno: MU. 2010. ISBN978-80-210-5354-0
- POPKIN, Richard Henry a Avrum STROLL. Philosophy made simple. 2nd ed., rev. New York: Broadway Books, 1993. xv, 332. ISBN 0385425333. info
- BLECHA, Ivan. Filosofie. 4. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 279 s. ISBN 80-7182-147-0. info
- HORYNA, Břetislav. Filosofický slovník. Olomouc: Olomouc, 1998. ISBN 80-7182-064-4. info
- KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. 2. nezměn. vyd. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, 1995, 314 s. +. ISBN 80-7111-021-3. info
- BRUGGER, Walter. Filosofický slovník. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1994, 639 s. ISBN 802060409X. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška
- Metody hodnocení
- Ukončení: písemný test Test sestává ze tří otevřených otázek. Studenti musí odpovědět v limitu 20 minut. Tři ze tří otázek musí být zodpovězeny správně.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Podmínka pro zápočet: úspěšné absolvování testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/OVp001