SC4BK_ETO Etopedie a edukace dětí s poruchami chování

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
(NOW( SC4BK_KRIN Krizová intervence )&&!NOWANY( SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy , SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy ))
Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Sociální prevence a resocializace v rámci oboru Sociální pedagogika v kombinované formě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Sociální prevence a resocializace
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá problematikou výchovy a vzdělávání jedinců s poruchami emocí a chování. V teoretické rovině řeší a vymezuje problematiku vědního oboru etopedie; v aplikační rovině se zabývá socializačním procesem jedinců v různých aspektech a využití pro podporu jejich sociálních kompetencí.

Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- znát možnosti prevence a reedukace jedinců s poruchami chování;
- orientovat se v systému odborných pracovišť ve vztahu k dětem s poruchami chování.
Osnova
  • Osnova předmětu, okruhy ke zkoušce:
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín. Vztah etopedie a sociální pedagogiky.
  • 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy. 3. Ochrana dětí a mládeže – klíčové dokumenty: Listina základních práv a svobod ve vztahu k ochraně dětí a mládeže, Úmluva o právech dítěte.
  • 4. Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení, významné osobnosti.
  • 5. Dítě v riziku vzniku poruch chování. Charakteristika dítěte (žáka) s problémy v chování a s poruchami chování. Specifika projevů, možnosti intervence a pedagogické práce.
  • 6. Hyperkinetické poruchy chování – ADD, ADHD. Základní pravidla intervence a pomoci žákovi.
  • 7. Poruchy chování spojené s konfliktem (disociální poruchy) – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky), nekázeň, neposlušnost.
  • 8. Asociální poruchy chování, narušení společenské normy v hodnotovém žebříčku dítěte. Záškoláctví, lež, krádež, šikana, agrese a další asociální poruchy chování.
  • 9. Delikvence, kriminalita, agrese jako příznačné projevy dítěte s poruchami chování.
  • 10.Rodina jako rizikový faktor problémového chování. Sociální prostředí, jeho vliv na vznik a rozvoj poruch chování a význam pro modifikaci chování.
  • 11. Integrace/inkluze jedince se znevýhodněním (poruchou chování) jako prevence narušení jeho sociálního chování a sociálních vazeb.
  • 12. Vzdělávání dětí s PECH. Nástin školských právních norem ve vztahu k edukaci dětí s poruchovým chováním. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol. Možnosti prevence a poradenství PECH v prostředí školy.
  • 13. Systém preventivně výchovného poradenství mimo prostředí školy. PPP, SVP, SPC, NZDM.
  • 14.Institut náhradní rodinné péče; systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu.
  • 15. Výkon trestu odnětí svobody. Poslání a podstata, typy věznic. Reedukační a resocializační práce s jedincem s PECH ve věznici. Program zacházení. Mediace a probace, alternativní tresty za trestnou činnost.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
    doporučená literatura
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Výukové metody
Výuka je koncipována formou seminárních cvičení; ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Cílem je proniknout do problematiky v teoretické i praktické rovině a úspěšně složit zkoušku formou kolokvia v rozsahu sylabu.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář.
Ukončení předmětu: zkouška formou kolokvia.
Požadavky pro ukončení předmětu: vypracování recenze na publikaci s etopedickým zaměřením ; znalost zákonů k problematice, metodických pokynů a strategií; úspěšné složení kolokvia.
Informace učitele
E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1242
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí profilace Sociální prevence a resocializace.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.