PdF:SC4MK_INVZ Inkluzivní vzdělávání - Informace o předmětu
SC4MK_INVZ Inkluzivní vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/1.2. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Barbara Dobešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Zemská, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( SC4MK_MAPX Management sociální prevence )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- V souladu s požadavky inkluzivního vzdělávání připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků. Výstupy: • Studenti se seznámí s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy. • Studenti se seznámí s legislativními opatřeními a strategií státu pro rozvoj inkluze ve vzdělávání. • Seznámí se s modelem kvality inkluzivní školy – tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole. • Teoretická východiska uplatní při tvorbě vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi na souvislé pedagogické praxi (propojení teorie s praxí). • Principy inkluze uplatní při plánování výuk a volbě vhodných strategií výuky pro cílovou skupinu žáků.
- Osnova
- 1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání • filozofická a historicko-pedagogická východiska • legislativně-právní rámec; od ústavního pořádku k vyhláškám • argumentační platformy a rámce • současná situace v ČR a v zahraničí 2. Paradigma inkluzivního vzdělávání • hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání • základní pojmy: inkluze, integrace, heterogenita, individualizace, diferenciace… • změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě • třída – heterogenní společenství žáků, rozmanitost a její přijetí – práce s diverzitou 3. Inkluzivní škola, její kvalita • kvalita inkluze ve škole, její systémové pojetí • kontextové faktory inkluzivního vzdělávání • interní a externí spolupráce školy (spolupracující subjekty jako pomoc při rozvoji inkluzivního prostředí) 4. Podmínky inkluzivního vzdělávání • organizační • materiální • personální • obsahové (adaptace kurikula do praxe školy/třídy) 5. Edukace v inkluzivní škole/třídě 1 • základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi • diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby • plánování edukačního procesu 6. Edukace v inkluzivní škole/třídě 2 • řízení edukačního procesu • strategie výchovy a vzdělávání v heterogenním kolektivu 7. Edukace v inkluzivní škole/třídě 3 • hodnocení žáků v inkluzivní škole • podporné mechanismy v práci se třídou i jednotlivými žáky
- Literatura
- Výukové metody
- konzultace, domácí úkoly, skupinová práce, samostatná práce, brainstorming
- Metody hodnocení
- zápočet - seminární práce
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SC4MK_INVZ