PdF:SO518 Improvizace pro osob. rozvoj - Informace o předmětu
SO518 Improvizace pro osobnostní rozvoj
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO518/01: St 8:00–9:50 učebna 19, T. Andrášik, L. Polánková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na osobnostně-sociální rozvoj jedince prostřednictvím metod aplikované divadelní improvizace. Student si rozvine komunikační kompetence, spontaneitu, schopnost pohotově reagovat, prozkoumá vlastní kreativní procesy, posílí sebevědomí a zlepší verbální i non-verbální projev v komunikaci s jedinci i skupinou. Zvýší si odolnost vůči stresu z veřejného vystupování. K rozvoji osobnosti dochází v kontextu skupiny, důraz je kladen na skupinovou dynamiku a pochopení jejích procesů. Studenti si rozvinou schopnost spolupráce s druhými a získají zkušenost s opuštěním vlastního "správného" nápadu a přistoupení a rozvíjení řešení nabízená druhými, což zvyšuje schopnost týmové spolupráce a respektu k postojům a osobnostem druhých. V rámci řízených reflexí se rozvíjí schopnost aktivního naslouchání a empatie, stejně tak jako schopnost vyjadřovat své pocity a postoje. Pro budoucí pedagogy (ale také další profese, které se věnují práci s lidmi) předmět přináší možnost lepšího pochopení sebe, druhých i skupiny, zkušenost s vystupováním před skupinou, projevem a řešením situací bez přípravy. Také další výše uvedené schopnosti jako je empatie, respekt ke druhým jsou v pedagogické profesi klíčové.
- Osnova
- Základní principy improvizace
- Asociační procesy a jejich využití v kreativní tvorbě
- Koncentrace na aktuálně probíhající procesy
- Rozvoj pohotovosti, dovednosti rychlé reakce a spontánního projevu
- Rozvoj komunikace - dovednost naslouchat, obhájení vlastního názoru, veřejně vystupovat
- Rozvoj kreativity - dovednost generovat nové nápady, rozvíjet nápady ostatních
- Rozvoj týmové spolupráce
- Autentické situace
- Aplikace tréninku improvizace do osobního života
- Aplikace divadelní improvizace v osobnostně sociální výchově
- Reflexe a zpětná vazba
- Literatura
- WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Variant.) : Výchova dramatickou improvizací. info
- JOHNSTONE, Keith. IMPRO : improvizace a divadlo. Edited by Julek Neumann. 1. vydání. V Praze: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2014, 294 stran. ISBN 9788073312664. info
- Možnosti využití experiencionality v přípravě pedagogických pracovníků. Edited by Julius Sekera. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, 131 stran. ISBN 9788074642036. info
- SEKERA, Ondřej. Potenciál humanistické terapie v přípravě sociálních pedagogů. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, 131 s. ISBN 9788074642067. info
- MACKEWN, Jennifer. Gestalt psychoterapie : moderní holistický přístup k psychoterapii. Translated by Jiří Štěpo. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 262 s. ISBN 8071789224. info
- JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
- WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
- Výukové metody
- Seminář - výuka je postavená na praktické aplikaci improvizačních cvičení a jejich reflexi.
- Metody hodnocení
- docházka 80%, aktivní participace, reflektivní esej
- Informace učitele
- UPOZORNĚNÍ: každoročně počet registrovaných studentů výrazně překračuje počet studentů, kteří si mohou předmět zapsat. Prosím, zamyslete se zda máte o předmět skutečně zájem a proč. Rovněž si, prosím důsledně zvažte zda vám Vaše časové možnosti umožňují předmět navštěvovat! Pokud ano, doporučuji požádat si o výjimku. Zároveň neslibuji, že všem budu moci vyhovět. Informace o metodě: Původně byla divadelní improvizace vytvořena v 60. letech Keithem Johnstonem jako technika hereckého tréninku. Nezávisle na něm využívala improvizačních technik v Chicagu také Viola Spoilin v oblasti sociální práce s imigranty. Od 80. let si její aplikované formy nacházejí cestu do vzdělávání, osobnostního rozvoje a do firemního prostředí. Aplikovaná divadelní improvizace je forma tréninku, která aktivuje všechny složky osobnosti. Metodami divadelní improvizace rozvíjí student kompetence označované jako 4K – kreativita, komunikace, kooperace a koncentrace. Prostřednictvím improvizačních technik a jejich reflexe se člověk učí rozumět sobě i druhým. Pracuje na odbourání bloků vlastní přirozenosti a rozvoji spontaneity. Během improvizačního tréninku si buduje sebevědomí a intenzivně pracuje na zlepšení vlastního verbálního i non-verbálního projevu, schopnosti hovořit a tvořit bez přípravy. Rozvíjí schopnost reagovat na nečekané situace, zvyšuje odolnost proti stresu, rozvíjí kreativitu a především pohotovost. Zdokonaluje si schopnost sebe-prezentace a spolupráce s druhými lidmi. V kurzu propojujeme techniku aplikované improvizace s náhledem Gestalt přístupu, které umožňuje hlubší prozkoumání osobnostně a sociálně rozvojových témat.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SO518