PdF:SOp116 Kurz 1 - seznamovací - Informace o předmětu
SOp116 Kurz 1 - seznamovací
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/2. 3 dny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Kurz je povinnou součástí výuky v 1. semestru studia prezenčního bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas. Předpokladem pro jeho ukončení je aktivní účast a zapojení do všech naplánovaných aktivit.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na seznámení studentů v novém kolektivu, sebeprožitkové a sebepoznávací aktivity, volnočasové aktivity v přírodě, formy práce ve volném čase (se skupinou, jednotlivci), první reflexe studia oboru (motivace, očekávání, uplatnění) apod.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- reflektovat individuální zkušenosti jako předpoklad kvalitní pedagogické práce;
- vymezit sebepoznávací a outdoorové techniky;
- využít dílčí specifické formy práce s klientem ve volném čase. - Osnova
- Tento výukový „seznamovací“ kurz je zařazen ihned v úvodu studia (v prvním / druhém týdnu podzimního semestru). Smyslem je, že studenti aktivním zapojením procházejí prvotními volnočasovými a zážitkovými aktivitami, které jsou koncipovány tak, aby umožnily bližší neformální seznámení v novém kolektivu mimo prostředí pedagogické fakulty a současně poznání nových stránek své osobnosti. Součástí kurzu jsou také zážitkové a sebepoznávací aktivity, hry v přírodě, orientace v prostředí; studenti si osvojí vybrané formy práce ve volném čase (se skupinou, jednotlivci). Na konci kurzu provádí první reflexi zvoleného studia oboru (tedy jejich motivace ke studiu, očekávání od oboru, představy reálného uplatnění se získaným vzděláním).
- Literatura
- BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
- ŠIMAK, J. Lidské pudy a emoce. Praha : NLN, 1995.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 1998.
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992.
- BAKALÁŘ, E. Nové psychohry Praha : Portál, 1998.
- ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
- CAMPBELLOVÁ, J. Techniky Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
- HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
- BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.Praha : Portál, 2001.
- ZAPLETAL, M. (ed.) Hry Jaroslava Foglara. Praha : Olympia, 2000.
- VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2000.
- ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her, svazky I - IV (Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě). Praha : Laprez, 1995.
- MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc : Hanex, 2000.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 1998.
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
- CHOUR, J. Receptář her Náměty a návody pro vedoucí dětí a mládeže. Praha : Portál, 2000.
- NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál, 1998.
- MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
- MÁTEJOVÁ, Z. Teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UJAK, 1991.
- BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987.
- BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha : Portál, 2002.
- Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
- NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. ISBN 80-7178-555-5. info
- NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 325 s. ISBN 80-7178-405-2. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-447-8. info
- Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
- Výukové metody
- Praktická výuka v přírodě.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: kurz (3denní terénní výuka).
Ukončení: zápočet.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast a zapojení do naplánovaných aktivit. Odevzdání písemné reflexe a zhodnocení. - Informace učitele
- Termín kurzu je vždy plánován v úvodu semestru (první či druhý týden výuky) Studenti dostávají konkrétní informace o realizaci obvykle 3 týdny před kurzem. Obdrží pozvánku a motivační dopis ke kurzu, kde jsou potřebné informace k formě a obsahu připraveného seznamovacího kurzu. V moodlince v el-kurzu jsou uveřejněný aktuální informace ke kurzu, včetně seminárních výstupů a jiných povinností. http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2344 Klíč: gintel
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SOp116