PdF:SOp131 Sociální psychologie - Informace o předmětu
SOp131 Sociální psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (cvičící) - Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–16:50 učebna 60
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SOp131/02: každé liché úterý 11:00–12:50 učebna 33, K. Koros Bartošová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se stěžejními sociálně-psychologickými teoriemi a se základními koncepty a fenomény, které sociální psychologie zkoumá. Jednotlivá témata přednášek jsou vybrána tak, aby je student mohl zužitkovat ve svém povolání. Výklad učiva bude navazovat na znalosti z předmětu Úvod do pedagogiky a psychologie (teorie základních emocí, druhy učení, motivace, osobnost) a předmětu Vývojová psychologie (teorie citové vazby, socializace, vývoj vztahů). Student získá teoretické i praktické znalosti týkající se vlivu různých sociálních skupin na jedince. Student bude mít možnost reflektovat různé sociální vlivy na sebe jako občana, na sebe jako učitele i na své žáky. Semináře jsou zaměřeny na sebezkušenost a na zvýšení senzitivity v sociálních aktivitách a na diskuzi o klíčových tématech sociální psychologie. Na závěrečném hodnocení se podílí jak aktivita během semestru, tak i výsledky písemného testu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
rozumět základním termínům sociální psychologie a bude je umět vysvětlit.
schopen popsat a vysvětlit několik klíčových teorií sociální psychologie (citové vazby, sociálního učení, frustrace-agrese, základních emocí, atribuce) a několik sociálních jevů (konformitu, poslušnost k autoritě, vznik sociálních stereotypů a jiných sociálních zkreslení).
porozumí vlivu skupiny na jedince, vzniku stereotypů a předsudků, vztahům mezi skupinami a tlakům uvnitř skupiny.
porozumí užitečnosti empirických zjištění sociální psychologie při plánování a reflexi vlastní pedagogické praxe.
si prohloubí schopnost sebereflexe v oblasti sociálně-psychologických jevů.
schopen reflektovat problematiku inkluze z perspektivy sociální psychologie. - Osnova
- Sylabus přednášek: • 1. a 2. týden: Role socializace, sociální fenomény z hlediska evoluce; Sociální vztahy v raném dětství: teorie citové vazby (J. Bowlby a M. Ainsworthová), vliv raných sociálních zkušeností na pozdější život • 3. a 4. týden: Sociální vlivy při utváření osobnosti v různých věkových obdobích; Vliv rodiny, sourozenecké konstelace a okolí, vliv výchovy na utváření osobnosti; Sociální percepce • 5. a 6. týden: Meziskupinové vztahy: teorie a faktory působící v meziskupinovém chování, role sociálních skupin ve školním věku a v dospívání • 7. a 8. týden: Dynamika sociální skupiny: sociální facilitace, sociální lenost, konformita, poslušnost vůči autoritě, vliv sociální role na chování jedince • 9. a 10. týden: Emoce: komunikační funkce emocí, role neverbálního chování; Agrese: teorie vzniku a průběh agrese, teorie sociálního učení (A. Bandura) • 11. a 12. týden: Konflikt: typy a průběh konfliktů, konflikt na půdě školy a jeho řešení; Sociální identita a sebepojetí: jak jedince ovlivňuje členství v sociálních skupinách, vývoj sebepojetí v předškolním věku • • Sylabus cvičení: • 1. a 2. týden: sebeprezentace a sociální zakotvenost sebepojetí 3. a 4. týden: emoce a jejich role v komunikaci, management emocí • 5. a 6. týden: agrese: její průběh a podoby v lidské komunikaci (ve školním prostředí) • 7. a 8. týden: sociální stereotypy: jejich reflexe a práce s nimi • 9. a 10. týden: vliv skupiny na jedince: jedinec jako člen sociální skupiny • 11. a 12. týden: prezentace vybraných prací studentů
- Literatura
- Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
- KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
- Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 160 s. URL info
- Výukové metody
- Přednáška, skupinové diskuse, samostatná četba vybraných textů, zážitkové aktivity
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Pro udělení zápočtu student: • průběžně, dle zadání vyučujícího, studuje povinnou literaturu (odevzdává výtah z povinné literatury, popř. odpovídá na otázky vztahující se k povinné literatuře) • aktivně se zapojuje do výuky • napíše závěrečný test, který prověřuje znalost základních termínů, fenoménů a teorií. V testu musí správně odpovědět na 60% otázek.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 1998. KOHOUTEK, R. Základy sociální psychologie, Brno : 1998. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Academia, Praha : 1999. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. HAYESOVÁ, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál Portál 2003 VÝROST, J. Aplikovaná psychologie II.Praha: Grada Publishing 2001 HEWESTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Portál, s.r.o., Praha 2006. ISBN 80-7367-092-5 Studijní opory: www.studovna.cz;distanční opora na www katedry psychologie: http://www.ped.muni.cz/wpsy/VOLNA.HTM - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SOp131