PdF:SP2BK_SP2e Specializace Oftalmopedie - Informace o předmětu
SP2BK_SP2e Specializace Oftalmopedie
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 20. 10. 8:00–15:50 učebna 4, Pá 2. 11. 8:00–15:50 učebna 24, So 24. 11. 8:00–15:50 učebna 4, So 15. 12. 8:00–15:50 učebna 4
- Předpoklady
- Absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením, dítě s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervence, zraková stimulace, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák se zrakovým postižením ve škole, Braillovo písmo, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, kvalita života osob s postižením zraku.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na osobnost a na psychomotorický vývoj dítěte;
- určit a popsat možnosti poradenské podpory osob s postižením zraku se zaměřením na věk;
- popsat základní doporučení pro edukaci žáků s postižením zraku dle věku a dle stupně postižení;
- rozumět užívání základních speciálních pomůcek pro osoby s postižením zraku v oblasti edukace a v běžném životě - Osnova
- 1. Úvod do oftalmopedie. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč).
- 2. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
- 3. Zrakové vady, typy zrakových vad, projevy v běžném životě. Vyšetření zraku a zrakových funkcí ve speciálněpedagogické diagnostice.
- 4. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby, klientela. Podpora zrakového vnímání u dětí raného a předškolního věku.
- 5. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika edukačního procesu v kontextu speciálních potřeb této cílové skupiny.
- 6. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
- 7. Možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR. Speciální pomůcky.
- 8. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- 9. Poradenství a intervence: poskytovatelé a služby
- 10. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením.
- 11. Dítě s kombinovaným postižením. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých.
- 12. Profesní příprava osob se zrakovým postižením. Volba a výkon povolání.Volný čas nevidomých a slabozrakých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Metody ve vyučování žáků s mentálním postižením se zaměřením na čtení a psaní In Bartoňová, M., Pipeková, J., Vítková, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido, 2016, 26 s. ISBN 978-80-7315-256-7. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- neurčeno
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- Výukové metody
- Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Studenti zapisují oftalmopedii a psychopedii.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SP2BK_SP2e