SP2BK_SP2f Specializace Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Jiří Martinec, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 2. 11. 8:00–15:50 učebna 30, So 10. 11. 8:00–15:50 učebna 30, Pá 16. 11. 8:00–15:50 učebna 30, Pá 23. 11. 8:00–15:50 učebna 30
Předpoklady
Absolvování základů etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je kompetentní znalost edukačního procesu etopedie, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i zařízení preventivně výchovné péče a výkonu ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu studenti budou mít vědomosti o diagnostice projevů rizik a poruch chování. Studenti dále získají kompetence v intervenci při jejich eliminaci a v podpoře edukace dětí v riziku a s poruchami chování ve školách hlavního proudu vzdělávání i v segregovaném školském prostředí.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • 1. Etopedie – základní východiska, vznik oboru, mezinárodní souvislosti 2. Teoretická východiska etopedie v současnosti 3. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - současný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraničím, terminologie 4. Etopedie – její teorie, výzkumy a přínos praxi 5. Tendence a trendy v etopedii – souvislosti pro edukaci žáků v riziku ve školách hlavního proudu vzdělávání 6. Přístupy ke klasifikaci poruch chování – vymezení cílové skupiny etopedie 7. Speciálně pedagogický proces v etopedii – principy, cíle a úkoly 8. Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování 9. Prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky 10. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování v hlavním vzdělávacím proudu 11. Otázky spojené s edukací žáků s poruchami emocí nebo chování ve speciálních školských zařízeních 12. Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin 13. Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 14. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí, (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 15. Poruchy chování spojená s agresí - agrese, vandalismus, loupež, šikana (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 16. Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže 17. Závislostní chování
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kázeňská politika školy. Komenský. Brno: PdF, MU, 2005, roč. 3/2005, č. 3, s. 3-7. ISSN 0323-0449. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg. In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, s. 423-426. ISBN 80-7315-071-9. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 80-903306-0-6. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
Výukové metody
Přednáška, samostudium; stáž; seminární práce.
Metody hodnocení
portfolio, případová studie, seminární práce, reflexe studovaných textů, písemná zkouška. Písemná zkouška - čtyři otevřené otázky, maximum 16 bodů, minimum 10 bodů.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. 1. Vyd. MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 80-7184-488-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-802-3. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Definice - popis - následky. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VOJTOVÁ, V. Edukace žáků s poruchami chování, in: Vítková: Integrativní školní pedagogika, 1.vyd. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VOJTOVÁ, V. Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-532. VOJTOVÁ, V. Chování žáků jako edukační problém. in: Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. 1. Vyd. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7. VOJTOVÁ, V. Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. Inkluzivní a kognitivní edukace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006a. od s. 129-141, 11 s. ISBN 80-7290-258-X. VOJTOVÁ, V. Vernetzung in Systemen. In Ondráček, Petr - Störmer, Norbert , Diagnostik und Planung. 1. vyd. Berlin : Frank and Timme, 2007. od s. 90 - 102, 12 s. European Inclusion Studies. ISBN 978-3-86596-033-7. VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9 VOJTOVÁ, V. Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti.2.přepr. a rozšíř. vyd. Brno: MU 2008, ISBN 978-80-210-4573-6 WHO, ICF Checklist, version 2.1a. Geneva, 2003, [cit. 2007- 10- 03]. Dostupné na: www.who.int/classification/icf. WHO, ICD - online versions, ICD – 10 - 2007 VERSION, [online, cit. 2007-10-23]. Dostupné na: www.who.int/calssification/icd ZOUBKOVÁ, I. Kontrola kriminality mládeže. Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-08-2. Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j. 14 514/2000-51, Věstník MŠMT sešit 10/2000 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001 MŠMT, NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE. Bílá kniha. Praha: UIV 2001, ISBN 80-211-0413-9. Úmluva o právech dítěte, Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí 104/1991, Praha VYHLÁŠKA 72/2005 Sb., ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. VYHLÁŠKA 438/2006 Sb, ze dne 30. srpna 2006, kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních. ZÁKON 359/1999 Sb.ze dne 9. prosince 1999 o sociálně-právní ochraně dětí v platném znění. ZÁKON 218/2003 Sb.ze dne 25. června 2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 342/2006 Sb. ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb. ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Studenti zapisují etopedii a psychopedii.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SP2BK_SP2f