PdF:SPDR_VZSU Specializace - surdopedie - Informace o předmětu
SPDR_VZSU Specializace - širší vědní základ - Surdopedie
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- absolvování státní závěrečné zkoušky ze surdopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu se bude student/ka orientovat v problematice logopedické diagnostiky a terapie; v možnostech péče o osoby s narušenou komunikační schopností; využití alternativní a augmentativní komunikace. Osvojí si poznatky o etilogii, symptomatologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti; etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a specifika komunity Neslyšících, jazykové kompetence osob s postižením sluchu, komunikační formy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky.
- Osnova
- Proces lidské komunikace,verbální, neverbální komunikace; ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi; pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi; klasifikace sluchových vad, etiologie sluchových vad,tinnitus, specifika komunity Neslyšících, komunikační formy, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením, systém vzdělávání u dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
- Literatura
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 143 s. ISBN 978-80-7315-167-6. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 80-7183-225-1. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 78 s. ISBN 80-7183-256-1. info
- HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
- PULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 57 s. ISBN 8021027991. info
- PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 143 s. ISBN 8021004762. info
- PULDA, Miloš. Sluchová výchova u sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 104 s. ISBN 8021020776. info
- PULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 69 s. ISBN 802102481X. info
- PULDA, Miloš a Mojmír LEJSKA. Jak žít se sluchovou vadou. In Jak žít se sluchovou vadou. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1996, 78 s. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- Výukové metody
- teoretická příprava a stáž
- Metody hodnocení
- Zpracování seminární práce na vybrané téma (15 stran A4), ústní zkouška z teoretické přípravy.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SPDR_VZSU