PdF:SPp001 Alternativní komunikace - Informace o předmětu
SPp001 Alternativní komunikace
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp001/01: Út 17:00–18:50 učebna 52, B. Chleboradová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Osnova
- Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů. Komunikační pas a jeho skladba. Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. Charakteristika a využití systému – Znak do řeči. Charakteristika a využití systémů VOKS. Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení. Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků. Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých. Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností. Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky. Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- 1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí) 2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky.
- Informace učitele
- Bočková, B. (2015) Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita (online: pdf). Knapcová, M. (2006) Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR. Kubová, L. (1996) Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market Další tituly budou doporučeny v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SPp001