SPp308 Specializace: Rehabilitace osob se zdravotním postižením 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Michaela Sosíková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp308/01: Po 8:00–11:50 Nem. u sv. Anny, M. Sosíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je komprehensivní rehabilitace - složky rehabilitace, rehabilitace léčebná, rehabilitace pracovní, rehabilitace sociální, rehabilitace pedagogická, základní pojmy v rehabilitaci - rehabilitační tým, krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán. Po úspěšném ukončení předmětu student zná základy fyzioterapie, analytické metody léčebné tělesné výchovy, metody léčebné tělesné výchovy na neurofyziologickém podkladě, kondiční metody léčebné tělesné výchovy. Dovede se orientovat v pojmech individuální léčebná tělesná výchova, skupinová léčebná tělesná výchova, metody nácviku lokomoce, vertikalizace a nácvik chůze. Vše dokáže aplikovat při práci s klientem.
Osnova
  • Osnova: Rehabilitační ošetřování, rehabilitace, zdravotní postižení, polohování, mobilita, imobilita, aktivita, cvičení, kondiční cvičení, aktivní cvičení, relaxace, vertikalizace, chůze, příprava a nácvik chůze, přesun na vozíku. Okruhy: 1. Vymezení pojmů 2. Rehabilitační ošetřování, uplatnění v praxi 3. Vliv mobility a inaktivity na lidský organismus 4. Polohování 5. Ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti 6. Pasivní pohyby 7. Kondiční, aktivní a dechová cvičení, relaxace 8. Vertikalizace – sed, posazení na lůžku, nácvik stoje u lůžka 9. Příprava a nácvik chůze 10. Přesuny na vozíku 11. Sezení na vozíku, osobní hygiena.
Literatura
    doporučená literatura
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001, 158 s. ISBN 8072541927. info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktická příprava ve vybraném rehabilitačním zařízení.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Odborná literatura: HROMÁDKOVÁ, J. a kol. Fyzioterapie. Jinočany: H+H, 1999. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. MÜLLER, O. Dítě se speciálními potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. ROUTNEROVÁ, M., BERÁNEK, J., HŘEBÍKOVÁ, M. Základy neurofyziologie pro speciální pedagogy. Facilitace ontogenetického vývoje. Praha: IPPP, 2001. ŠLAPAL, R. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-17-6. TROJAN, S. DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, Avicenum, 1996. ISBN 80-7169-257-3. VOTAVA, J. Základy rehabilitace. Praha: Karolinum, 1997.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti somatopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.